دانشیار ای تی تفکر تصویری در یادگیری الکترونیک: ‏چیزهایی که متخصصین یادگیری الکترونیک باید بدانند. - دانشیار آی تی

متخصصین یادگیری الکترونیک چگونه می‌توانند دوره‌هایی تولید کنند که پاسخگوی طبیعت تصویری ما باشد و در عین حال همه موضوعات کلیدی و مهم را هم شامل شود؟ در این مقاله، به بررسی مبنا‌، مزایا و کاربردهای تفکر تصویری (یا تفکر دیداری) در یادگیری الکترونیک خواهیم پرداخت.

چطور از تفکر تصویری در یادگیری الکترونیک استفاده کنیم؟

تفکر تصویری به روشی در آموزش و یادگیری اشاره می‌کند که افکار یا مفاهیم پیچیده را به عناصر تصویری مثل عکس‌، word map، یا اینفوگرافیک‌ها مرتبط می‌کند. متخصصین آموزش الکترونیکی از تفکر تصویری برای تولید محتوای غنی و بامعنی استفاده می‌کنند. همچنین یادگیرندگان آنلاین هم در طول فرآیند آموزش مجازی برای بیان ایده‌ها و تفکرات تصویری‌شان از این شیوه بهره می‌برند.

۳ مزیت تفکر تصویری در یادگیری الکترونیک

۱. مفاهیم پیچیده را ساده‌سازی می‌کند.

ساده‌سازی کردن ایده‌ها و فرآیندهای پیچیده، یکی از مهم‌ترین مزایای تفکر تصویری در یادگیری الکترونیک است. مثلاً علاوه‌بر تلاش برای توضیح ارتباط میان دو مفهوم، شما می‌توانید چارتی تهیه کنید که این ارتباط را برای یادگیرنده مقایسه کند. بنابراین، مخاطبان می‌توانند به سرعت قسمت‌های کلیدی اطلاعات را در یک قالب تصویری دریافت کنند. این کار باعث می‌شود تا مغز دانش را سریع‌تر و کارآمدتر پردازش کند.

complited

۲. یادگیرندگان آنلاین را تشویق می‌کند تا تفکرات مهم و کلیدی را سازماندهی کنند.

تفکر تصویری در آموزش الکترونیکی، به یادگیرندگان آنلاین این توانایی را می‌دهد که تفکرات و ایده‌هایشان را سازماندهی کنند، بدون اینکه مجبور باشند هیچ بخشی از دانش کسب شده را در ذهن‌شان ذخیره کنند. آنها می‌توانند ارائه‌ای تصویری از اطلاعات موردنیازشان تهیه کنند، که بعدها هم می‌تواند به عنوان یک منبع و ابزار مورد استفاده قرار گیرد. همچنین یادگیرندگان آنلاین امکان جمع‌آوری تفکرات و عقایدشان را درباره موضوعات ویژه و خاص خواهند داشت؛ به این منظور می‌توانند وارد هر جنبه‌ای از موضوع مورد آموزش شوند و درباره آن کاوش کنند.

keeping-knowledge

۳. یادگیری و حفظ دانش را ارتقا می‌بخشد.

زمانی که اطلاعات در قالب آموزش تصویری ارائه می‌شود، یادگیرندگان با احتمال بیشتری آن را برای استفاده در دنیای واقعی دریافت کرده و به حافظه می‌سپارند. در درجه اول به این دلیل که مغزشان می‌تواند ارتباط بین مفاهیم جدید و دانش از قبل آموخته شده را به هم مرتبط کند. آنها همچنین می‌توانند ارتباط میان مفاهیم مرتبط و هر زیرموضوعی که با آن ایده آمیخته شده را به طور کارآمدتری دریافت کنند.

۵ روش استفاده از تفکر تصویری در یادگیری الکترونیک

۱. از اینفوگرافیک‌هایی استفاده کنید که افکار کلیدی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

مدتی است اینفوگرافیک‌ها در صنعت بازاریابی به ابزارهای محبوبی تبدیل شده‌اند، اما در سال‌های اخیر می‌توان از آنها کمک‌های بسیار با ارزشی در حوزه یادگیری الکترونیک گرفت. اینفوگرافیک‌ نمایش تصویری ساکن از اطلاعات مربوط به گام‌های فرآیند یا مفاهیم وابسته به موضوع است. به جای توضیح ساده یک ایده یا طرز فکر در پاراگراف‌های طولانی، اینفوگرافیک موضوع را به عناصر دیداری قابل هضم و راحت خرد می‌کند، که هم آموزشی و هم سرگرم‌کننده است. شما می‌توانید متن، عکس، گرافیک، و حتی رنگ‌ها را در حالت‌های مختلف ترکیب کنید تا اینفوگرافیکی به یاد ماندنی و جذاب برای دوره آموزش مجازی‌تان داشته باشید. تولید اینفوگرافیک کمک می‌کند تا هم منبع و طبقه‌بندی روشنی از محتوا داشته باشید و هم بین شما و یادگیرنده ارتباط مناسبی ایجاد شود.

infographic-thinking

 

۲. یادگیرندگان را تشویق کنید تا برای دروس نقشه ذهنی بسازند.

در پایان هر درس، از یادگیرندگان بخواهید تا یک نقشه کلمات یا نقشه افکار درست کنند که مفاهیم کلیدی را خلاصه می‌کند. به آنها اجازه دهید خلاق باشند و از هر چیزی مثل رسانه‌ها، عکس، یا هر سبک نمایشی که خودشان ترجیح می‌دهند استفاده کنند. برای مثال، آنها می‌توانند از تصاویر استفاده کنند تا هر گام از فرآیند را نمادگذاری کنند؛ یا از کاراکترهای کمیک برای به تصویر کشیدن شخصیت‌ها یا ویژگی‌های مختلف استفاده کنند. هدف از این کار، ایجاد شانس برای بازبینی اطلاعات است، تا نتنها فهم یادگیرندگان از موضوع افزایش پیدا کند، بلکه کمک کند نکات کلیدی را هم به حافظه بلند مدت‌شان بسپارند. اگر یادگیرنده بتواند از کلمات خودش یا محتوای تولید شده توسط خودش استفاده کند، به احتمال بسیار زیاد می‌تواند از این اطلاعات در دنیای واقعی هم استفاده کند.

mind-map

۳. از یادگیرندگان بخواهید براساس موضوع پیش طرح‌های خودشان را بزنند.

پیش طرح زدن یکی دیگر از مثال‌های عالی یادگیری الکترونیک است، چرا که به یادگیرندگان اجازه می‌دهد تا توضیحات تصویری سرگرم‌کننده و جذابی از ایده‌های اصلی موضوع بسازند. برای مثال، از آنها بخواهید که یک ویدیوی آموزش الکترونیک که نشان دهنده موضوع است را تماشا کنند، سپس با استفاده از نشانه‌ها و علامت‌ّ‌ها پیش طرحی بکشند که پیام کلی ویدیو در آن خلاصه شده باشد. حتی می‌توانید این کار را از طریق تشویق کردن یادگیرندگان‌تان برای ساختن ویدیوهای آموزشی خودشان درباره آن موضوع انجام دهید. یادگیرنده‌ای که ویدیو یادگیری الکترونیک ساخته است می‌تواند بازخوردهای ارزشمندی نسبت به کارش بگیرد.

۴. موضوع را از طریق داستان‌گویی دیجیتال دنبال کنید.

داستان‌های دیجیتال صرفاً از رسانه‌های الکترونیکی، مثل موسیقی آنلاین، گرافیک و انیمیشن تشکیل شده‌است. می‌توانید فعالیت‌های داستان‌گویی دیجیتالی را که باعث می‌شوند یادگیرندگان موضوعات را در حالت‌های تصویری و خلاق کاوش کنند برای یادگیرندگان پیشرفته‌تر گسترش دهید. فقط مطمئن شوید که ایده‌های روشن و مناسبی از آنچه که انتظار دارند و موضوعاتی که باید تحت پوشش قرار دهند به آنها می‌دهید. به این ترتیب هرکدام از آنها در مسیر یکسانی قرار گرفته‌اند. همچنین، می‌توانید لیستی از همه سایت‌هایی که برای ساختن محتوای دیداری قابل استفاده هستند در اختیارشان بگذارید.

digital-storytelling

 

۵. با استفاده از یک جدول زمانی جذاب، داده‌های مهم را برجسته کنید.

یک جدول زمانی هم مثالی از ابزار یادگیری دیداری است که می‌تواند به خوبی به مخاطبان‌تان نفع برساند. چیزی بیشتر از لیست داده‌های مهم بسازید؛ یک جدول زمانی قابل کلیک که زمان‌های مهم را از طریق تاریخچه (history) نمایان می‌کند. یادگیرندگان می‌توانند روی رویدادهای خاص کلیک کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنند، یا فقط یک نگاه گذرا و کلی به جدول زمانی داشته باشند تا از موضوع آگاه شوند.

محتوای متنی یادگیری الکترونیک ضروری است، درست! اما شما قدرت این را دارید که دوره یادگیری الکترونیک‌تان را به تجربه‌ای خاطره‌انگیز و جذاب تبدیل کنید. این هدف با استفاده از رویکرد و شیوه تفکر تصویری کاملاً دردسترس شما است. پس از ۵ روشی که به آنها اشاره شد برای تلفیق تفکر تصویری با دوره‌های یادگیری الکترونیک بعدی‌تان استفاده کنید.

آیا امکان دارد که طراحی‌های دیداری خوبی داشته باشم در حالی که یک طراح نیستم؟ مقاله ۱۰ شیوه برای ارتقای مهارت‌های طراحی دیداری برای غیر طراحان را بخوانید تا ۱۰ روش ساده برای بهبود و ارتقای مهارت‌های طراحی را کشف کنید و علی رغم اینکه تجربه و دانشی ندارید بتوانید طراحی‌های دیداری با کیفیت بالایی برای محیط یادگیری الکترونیک بسازید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 222 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.