دانشیار ای تی دنیای برنامه‌نویسان؛ توسعه‌دهنده چطور آدمی است؟ | Stack Overflow - دانشیار آی تی

سایت Stack Overflow در نظرسنجی سالانه‌اش سعی کرده تا ترندهای برنامه‌نویسی جهان را شناسایی کند. در بخش اول به خود توسعه‌دهندگان و اینکه چه کسانی هستند می‌پردازیم.

این نظرسنجی در بین کاربران خود استک آورفلو انجام شده که یک سایت پرسش و پاسخ توسعه‌دهندگان است و تمام کاربران آن توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و یا آماتور هستند که از تمام کشورهای جهان در این سایت فعالیت می‌کنند، گرچه بعضی ملت‌ها که جامعهٔ برنامه‌نویسی بزرگی هم دارند به خاطر بلد نبودن زبان انگلیسی فعالیت به نسبت کمتری در این وبسایت دارند، مثل چین و ژاپن.

سرانهٔ تعداد توسعه‌دهندگان

سرانه دولوپر در کشورهای مختلف جهان

بیشترین ترافیک وبسایت متعلق به کشورهایی است که جامعهٔ برنامه‌نویسی بزرگی دارند و اکثریت مردم زبان انگلیسی هم بلدند، اول آمریکا، و بعد هند و بریتانیا و آلمان. ولی از نظر سرانهٔ توسعه‌دهنده، لوکزامبورگ اول است.

سن

متوسط سن دولوپرها

متوسط سن توسعه‌دهندگان ۲۸.۹ سال است که متولد بهار ۱۳۶۵ هستند.

سن برحسب کشور

جدول متوسط سن دولوپرها برحسب کشور

سن توسعه‌دهندگان در کشورهای در حال توسعه پایین‌تر است، و متوسطش تا ۲۵ سال پایین می‌آید.

جنسیت توسعه‌دهندگان

جسینت دولوپرها

توسعهٔ نرم‌افزار از نظر جنسیت نامتوازن است. البته واقعیت کمی بهتر از نتایج این نظرسنجی است، اما مشخص است که باید فعالیت زنان در حوزهٔ توسعهٔ نرم‌افزار بیشتر شود.

تجربه

تجربه توسعه‌دهندگان

شاخهٔ توسعهٔ نرم‌افزار به شدت در حال گسترش است. در آمریکا ٪۴۰ پزشکان بیش از ۱۰ سال تجربه دارند، اما فقط ٪۲۵ برنامه‌نویس‌های جهان بیشتر از ۱۰ سال تجربهٔ کاری دارند. حتی بیشتر آن برنامه‌نویس‌های کهنه‌کار هم تجربهٔ کار حرفه‌ای‌شان کمتر از اینها بوده است.

تجربهٔ زنان و مردان

زنان بیشتری تجربه کار کمتر از ۲ سال دارند

در مقایسه با مردان، تعداد خیلی بیشتری از زنان برنامه‌نویس تجربه‌ای کمتر از ۲ سال دارند. این شاید نشانهٔ آن باشد که زن‌ها کم‌کم فعال‌تر وارد این حوزه می‌شوند و دارند شکاف جنسیتی را می‌بندند.

آموزش

آموزش توسعه‌دهندگان نرم‌افزار

راه‌های مختلفی برای یاد گرفتن توسعهٔ نرم‌افزار هست. ٪۴۸ درصد پاسخ‌دهندگان هیچگونه مدرکی در علوم کامپیوتر ندارند. ٪۳۳ پاسخ‌دهندگان هیچ دورهٔ دانشگاهی ندیده‌اند. سیستم ادمینیستریتورها بیشتر از همه خودآموخته‌اند (٪۵۲). توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای خدمات سازمانی بیشترین احتمال را دارد که گواهینامهٔ مهارت گرفته باشند (٪۱۳). توسعه‌دهندگان یادگیری ماشین و دانش‌پژوهان داده ده برابر دیگران احتمال دارد که دکترا داشته باشند (٪۱۵).

پروژه‌های جانبی و اوپن سورس

پروژه‌های جانبی و اوپن سورس

برای خیلی از توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسی کار عشق است. ٪۷۰ پاسخ‌دهندگان گفته‌اند هفته‌ای ۲ ساعت یا بیشتر روی برنامه‌نویسی تفننی و شخصی و یا اوپن سورس وقت می‌گذارند. ٪۲۰ هم گفته‌اند که بیشتر از هفته‌ای ۱۰ ساعت روی چیزی غیر از کارشان وقت صرف می‌کنند. توسعه‌دهنده‌ها متوسط هفته‌ای ۷ ساعت روی پروژه‌های جانبی وقت می‌گذارند.

بخش دوم: توسعه‌دهندگان از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کنند؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 176 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.