دانشیار ای تی دنیای وب چطور ما رو تغییر داده؟ - دانشیار آی تی

در مارس ۱۹۸۹، دانشمند بریتانیایی علوم کامپیوتر تیم برنر-لی، مقاله‌ای با عنوان مدیریت اطلاعات نوشت که انقلاب بزرگی به پا کرد. این مقاله اساساً ساختار و نظریه دنیای وب رو به این صورتی که ما الان ازش استفاده می‌کنیم طراحی و پیش‌بینی کرده بود.

در این مطلب ما درباره ۲۰ تغییری که اینترنت و دنیای وب در زندگی ایجاد کرده صحبت می‌کنیم. مسلماً فهرستی که تهیه شده کامل نیست؛ با بیش از ۴ میلیارد صفحه وب فهرست شده و هزاران صفحه‌ای که در یک روز از دور خارج می‌شن یا شروع به کار می‌کنن، هرحساب کتابی درباره تاثیرات وب غیرممکن می‌شه. جان تیمپین محقق و روزنامه‌نگار، دنیای وب رو به نوعی شیوای مدرن و زمینی می‌دونه: «خدای آفرینش، خدای تخریب»

طی سال‌های گذشته دنیای وب چی ساخته؟ چی رو تخریب کرده؟ برای این سوال می‌شه لیستی از جواب‌ها در نظر گرفت اما این لیست می‌تونه تا ابد ادامه داشته باشه. ما در این مقاله فقط به ۲۰ مورد از اون لیست اشاره کردیم. مواردی که نشون می‌دن دنیای وب زندگی ما و دنیای اطرافمون رو به طور کلی تغییر داده.

۱. ما بیشتر چند کاره شدیم.

چندکاره بودن خیلی قبل ازاینترنت هم وجود داشت، اما همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و تب‌های نامحدودی که میشه در یک مرورگر باز کرد، چندکاره بودن رو هم راحت‌تر و هم مضرتر کرد. دانشمندان عقیده دارن که فناوری داره مغز و ذهن ما رو مجدداً سیم‌کشی می‌کنه!  نورولوژیست‌ها کشف کردن که چندکاره بودن اینترنت اغلب باعث کم شدن نوآوری مغز ما می‌شه.

multitasking

۲. مفاهیمی مثل «زمان مرده» دیگه وجود نداره.

هر جایی می‌شه از اینترنت و دنیای وب استفاده کرد. در مترو، در صف خرید استارباکس، حتی در حمام؛ اینترنت تونسته زمانی رو که برای انجام کارها صرف می‌کردیم جمع کنه. در بررسی سال ۲۰۱۱ گوگل، نزدیک به ۴۰ درصد از صاحبان گوشی‌های هوشمند از گوشی‌هاشون در حمام استفاده می‌کردن. درصد مشابهی هم گزارش شد که وقتی کسل و خسته می‌شدن اولین چیزی که سراغش می‌رفتن گوشی‌های همراه بود.

۳. در دنیای وب کمپین‌های سیاسی یا پیروز می‌شن یا می‌بازن.

سه چهارم از کاربران اینترنت به صورت آنلاین اخبار سیاسی رو دنبال می‌کنن و درباره نامزدهای انتخابات صحبت می‌کنن. در سال ۲۰۱۲ بیش از یک پنجم از رأی دهندگان ثبت شده، نامزدهای مورد نظرشون رو در توییتر یا فیسبوک تبلیغ کردن. این موضوع کمک می‌کنه تا دلیل اینکه چرا باراک اوباما در وب‌سایت کمدی Funny or Die ظاهر می‌شه رو توضیح بدیم.

۴. مدت زمان زیادیه که دیگه تلگراف و نامه ارسال نمی‌کنیم.

خیلی از شرکت‌های سرویس‌دهی ارتباطی و پستی، اینترنت و گوشی‌های همراه رو به خاطر سرعت گسترش و همه‌گیر شدن‌ مورد سرزنش قرار میدن. البته تا چند سال قبل در هند، مردم همچنان برای هم تلگراف می‌فرستادن.

۵. دکتر خودمون شدیم.

یادمه زمانی که بچه بودم، هروقت یکی از ما یه جوش کوچیک داشت یا سرفه می‌کردیم، مادرم از یه کتاب چند جلدی قطور و سنگین برای حل مشکل استفاده می‌کرد. اما حالا مثل ۷۲ درصد از کاربرهای اینترنت، برای کسب اطلاعات بهداشتی و سلامت آنلاین می‌شه و از سایت‌‌ها استفاده می‌کنه. آمار تقریباً ترسناک‌تر اینه: ۵۰ درصد از پزشک‌ها هم همین کار رو انجام میدن.

۶. خودمون برای خودمون نسخه می‌پیچیم… اما نه با داروها!

پژوهشی در سال ۲۰۰۹ نشون داد که در دوره بحران اقتصادی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، سه چهارم کاربرهای اینترنت که نسبت به شرایط اقتصادی‌شون نگرانی داشتن با استفاده از اینترنت سعی می‌کردن خودشون رو آروم و ریلکس کنن و از فکرش بیرون بیان.

dr-google

۷. بیشتر از زمان قبل از اینترنت با هم ارتباط برقرار می‌کنیم.

هرچند که این برای همه درست نیست: یکی از مطالعات پیو (Pew) نشون میده که، بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۲۰۰۹ افت کوچکی در میزان اعتماد به نفس افراد وجود داشته اما در همون بررسی کاربران اینترنت و گوشی‌های همراه، داشتن اعتماد به نفس بیشتر و جمع‌‌های دوستی گسترده‌تر رو  گزارش دادند. همچنین به طور کل کاربران اینترنت بیشتر به افراد دیگه اعتماد می کنن. با تشکر از فیسبوک!

۸. نسبت به قبل به هم نزدیکتر شدیم.

با وجود واکنش‌های شدید و اعتقاد به اینکه روابط اینترنتی و غیرحضوری آدم‌ّ‌ها رو از هم دور می‌کنه، ۶۷ درصد از کاربرهای اینترنت میگن که به دوستان و خانواده نزدیکتر شدن، چون می‌تونن با اون‌ها به صورت آنلاین صحبت کنن.

۹. کشف موسیقی معجزه‌اش رو از دست داد.

با وجود اسپاتیفای، پاندورا، iHeartRadio ، Slacker کی دیگه نیاز داره بین خروارها نوار و سی‌دی دنبال موزیک بگرده؟ مجموعه‌ای از نویسندگان فناوری در مجله ماهانه Wired گفتن: «در این عصر، یه ستاره راک واقعی، مثل یه کشیش عمل می‌کنه. اینا افرادی هستن که با ابزارها و روش‌های مختلف، موسیقی‌ای در اختیارتون می‌گذارن که عاشقش میشید.»

۱۰. برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی رو هرجایی بخوای می‌تونی تماشا کنی.

دوران VCRها و نوارهای خالی گذشت! با توجه به خدمات گسترده اینترنت و سهولت دسترسی داشتن به هر چیزی، دنیا به سمت استفاده کامل از ویدیوها و برنامه‌های آنلاین حرکت می‌کنه.

Sky Go Extra

 

۱۱. خیلی از زبان‌ها خاموش شدن یا در فرآیند خاموشی هستن.

فقط ۵ درصد از ۷.۷۰۰ زبان دنیا وارد اینترنت شده و برخی از کارشناسان اعتقاد دارن که تقریباً تا سال ۲۱۰۰ ناپدید میشن. ویکی پدیا برای کمک به مبارزه با این روند یک incubator زبان راه‌اندازی کرده.

۱۲. دیگه از روی اینترنت پخت و پز می‌کنیم.

فروش کتاب‌های آشپزی همچنان خوبه، اما میلیون‌ها نفر از سایت‌هایی مثل AllRecipes و Food.com استفاده می‌کنن تا تصمیم بگیرن چه غذایی بخورن. تاریخ‌نویس آشپزی جان لانگون میگه «من شخصاً برای دستور غذا سراغ اینترنت نمیرم… اما احتمالاً ۲۰ سال دیگه روش‌های من منسوخ میشه»

cooking

۱۳. در صف بانک انتظار نمی‌کشیم.

در دوره قبل از اینترنت، افراد باید به طور فیزیکی در بانک حاضر می‌شدن یا حداقل به بانک زنگ می‌زدن تا بتونن امورات مالی‌شون رو انجام بدن. بانک‌داری آنلاین باعث شده تا دیگه نیازی به انجام این سبک کارها نباشه. استفاده از سبک اینترنتی سریعاً در حال گسترش و توسعه است و خیلی از بانک‌ها هم شروع کردن به ارائه خدمات موبایلی که به شما اجازه میده عملیات بانکی رو از طریق گوشی انجام بدین. PayPal بزرگ‌ترین سایت انتقال پول فعال در این حوزه است.

۱۴. … یا رفتن به مغازه‌ها برای خرید.

۷۹ درصد از دخترهای نوجوان و ۷۶ درصد از پسرهای نوجوان میگن که خریدهاشون رو آنلاین انجام میدن. اگرچه این دستاورد خیره‌کننده‌ای هست اما اکثر اون‌ها ترجیح میدن از مغازه خرید کنن.

۱۵. دیگه از دایرالمعارف‌ها یا کتاب‌های منبع استفاده نمی‌کنیم.

هر سوالی که برات پیش میاد رو می‌تونی در گوگل سرچ کنی یا به اصطلاح گوگلش کنی.

۱۶. حریم خصوصی هم ازبین رفته.

استفاده از اسامی مستعار هم تقریباً بی‌فایده است!

۱۷. ساعت‌ها عملاً کاربردی ندارن.

افراد می‌تونن به راحتی زمان رو از گوشی یا کامپیوتر چک کنن؛ بنابراین ساعت‌های امروزی اغلب برای مد و تیپ زدن هستن. این موضوع باعث تغییرات در صنعت ساعت‌‌سازی شده!

۱۸. هیچکس به دفترچه تلفن نیاز نداره.

دیگه نیازی نیست دفترچه‌ای برای یادداشت شماره‌های مورد نیازت داشته باشی. با اومدن گوشی‌های همراه دیگه به ندرت کسی شماره‌ها رو حفظ می‌کنه. لیست مخاطب‌ها و باکس سرچ اون جایگزین این کار شده. تحقیقی در سال ۲۰۱۰ آماری ارائه داد مبنی براینکه هفت نفر از هر ۱۰ نفر شماره تلفن صمیمی‌ترین دوستشون رو نمی‌دونن، و بیشتر از پنج نفر شماره والدین‌شون رو.

۱۹. واقعیت و خیال خیلی تفاوتی نداره!

سایت هایی مثل ViralNova و اکانت‌های توییتری مثل @HistoryinPics امپراتوری‌های خودشون رو در انتشار تصاویر، ویدیوها و داستان‌هایی که ممکنه واقعی باشن یا نباشن ساختن. اون‌‌ها محتوا رو منتشر می‌کنن، بعد عقب می‌کشن و به اشتراک گذاشته شدن این محتواها توسط افراد رو تماشا می‌کنن.

۲۰. گربه‌ها..

لازمه چیزی بگیم؟ دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رو تسخیر کردن و خیلی‌ها رو عاشق خودشون کردن!

cat

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 247 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.