دانشیار ای تی یادگیری الکترونیکی – بخش سوم - دانشیار آی تی

این سومین بخش از مجموعه‌ی کوتاهی درباره‌ی یادگیری آنلاین است. بخش اول را از اینجا و بخش دوم را نیز از اینجا بخوانید.

یادگیری الکترونیکی ماندنی است. با رشد مالکیت دستگاه‌های کامپیوتری در سراسر دنیا، یادگیری الکترونیکی به‌طور مداوم معقول‌تر و دردسترس‌تر می‌شود. ارتباط اینترنتِ پرسرعت رشد می‌کند، و همراه آن، فرصت‌ برای روش‌های آموزش چندرسانه‌ای بیشتر می‌شود. با بهبود چشمگیر شبکه‌های همراه در سال‌های اخیر و افزایش ارتباطات از راه دور، حالا آموزش الکترونیکی می‌تواند بر موج گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های همراه سوار شود.

در سالی که گذشت، MOOCها (دوره‌های آنلاین بزرگ و آزاد) قدرتمند ماندند، Tin Can API بیشتر جای خود را باز کرد، و بستره‌های جدیدی (مثل وردپرس) برای ایجاد دوره‌های آنلاین مورد استفاده قرار گرفتند. ترندهای مختلفی در یادگیری الکترونیکی هست که به ما درکی از آینده‌ی یادگیری الکترونیکی و ابزارهای یادگیری می‌دهد:

۱٫ یادگیری مبتنی بر ابر (Cloud-based) عادی خواهد شد

تقاضای روز افزونی برای آموزش باکیفیت، ارزان‌قیمت و در دسترس وجود دارد. امروز یادگیری حرفه‌ای و آموزش در کسب‌وکارها از آموزش‌های پرهزینه‌ی فردی به سمت برنامه‌های یادگیری الکترونیکی می‌چرخد. در سال‌های آینده، مقاومت در برابر یادگیری آنلاین محو می‌شود و روال آموزشی شرکت‌ها به روی فناوری ابری می‌رود.

۲٫ دستگاه‌های شخصی توقف‌ناپذیرند

روند BYOD یا «آوردن دستگاه‌های شخصی» به محل کار و فعالیت، رو به رشد است. مردم روز به روز بیشتر با وسایل شخصی خودشان به سر کار و مدرسه و دانشگاه می‌روند، و این روندی است که تاثیر زیادی بر یادگیری الکترونیکی خواهد گذاشت.

۳٫ وجود موک‌ها (MOOCs) فرصت با ارزشی است

موک‌ها هنوز در مراحل اولیه‌ی خود هستند، و هنوز دارند امتحان پس می‌دهند. ولی هیجان زیادی پیرامون این روند ایجاد شده، و Coursera مشخصا پیشگام این حوزه است. سرمایه‌گذاران هم به این حوزه علاقه‌ی زیادی نشان داده‌اند. کورسرا به تنهایی در چهار دور جذب سرمایه مبلغ ۸۵ میلیون دلار جذب کرده است. با افزایش انتظار کاربران و سرمایه‌گذاران از بستره‌های موک، این حوزه ناگزیر در سال‌های آینده رشد زیادی خواهد کرد.
دوره‌های واقعا تعاملی در پیشرفت و رشد دوره‌های آنلاین نقش مهمی خواهد داشت. حرکت Codeacademy در این میان نمونه‌ی قابل توجهی است.

۴٫ یادگیری غیررسمی بیشتر می‌شود

حالا که ابزار رسانه‌های اجتماعی دردسترس‌تر است، مردم بیشتر به سمت یادگیری غیررسمی می‌روند. کاربرها در آینده بیش از پیش به دنبال منابع یادگیری آزاد و موجود بر روی وب مثل پادکست، ویدیو، وبلاگ، و هر چیز دیگر خواهند رفت.

۵٫ ویدیوی آنلاین حتی محبوب‌تر از قبل می‌شود

استفاده از یادگیری ویدیویی به‌خصوص در محل کار بیشتر می‌شود. یادگیرنده آن را بیشتر می‌پسندد، و تولیدش از هر زمان دیگری راحت‌تر شده است. بیشتر فرد را درگیر خود می‌کند، منعطف‌تر است، و حس شخصی‌تری دارد. و همین‌طور می‌تواند برای یادگیری تعاملی استفاده شود یا در کنار قالب‌های دیگر مثل مقالات وب، وبلاگ، و پی‌دی‌اف قرار بگیرد.

۶٫ اوج‌گیری یادگیری با وسایل همراه

یادگیری با همراه چند سالی است وارد جریان‌اصلی شده، اما هنوز به اوج خودش نرسیده است. اما در ۲۰۱۵ احتمالا این روند اوج خواهد گرفت. برای این مسئله دلایل مختلفی هست، اما دلیل اصلی آن پیشرفت فناوری (گوشی‌های هوشمند و تبلت) و جا افتادن Tin Can API خواهد بود.
مردم برای کارهایی که قبلا با کامپیوتر انجام می‌دادند، بیشتر به سمت همراه خواهند رفت. منطقی است که یادگیری الکترونیکی هم به این سمت برود. این به آن معنی نیست که یادگیری الکترونیکی سنتی جایگاهش را از دست خواهد داد، بلکه اهمیت سازگاری صفحات وب با بسترهای مختلف و توسعه‌ی اپ را بیشتر می‌کند.

۷٫ دانشگاه‌های بزرگ به سراغ برنامه‌های تحصیل آنلاین می‌روند

در ایالات متحده دیگر دیدن آگهی‌های تلویزیونی درباره‌ی کسب آنلاین یک مدرک تحصیلی عادی شده است. در سالی که گذشت هم تعداد دانشگاه‌هایی که به این سمت آمده‌اند بیشتر شد. دانشگاه‌های بزرگ هنوز بیرون گود ایستاده‌اند و تماشا می‌کنند که نتیجه‌ی کار دانشگاه‌های کوچکی که وارد این کار شده‌اند چه می‌شود (که قطعا خوب خواهد بود). در ۲۰۱۵ احتمالا نام‌های بزرگتری وارد این عرصه خواهند شد.

۸٫ خرد یادگیری

خرد یادگیری روی طراحی فعالیت‌های یادگیری از طریق خرده‌گام‌هایی در محیط رسانه‌ی دیجیتال تمرکز می‌کند، که همین امروز هم برای دانشمردان یک واقعیت روزمره است. این فعالیت‌ها در روتین روزمره‌ی یادگیرنده جای می‌گیرند. برخلاف یادگیری الکترونیکی «سنتی»، خرد یادگیری از بار شناختی روی ذهن یادگیرنده کم می‌کند.

خرد یادگیری تحول مهمی است که نیاز به جلسات یادگیری تفکیک‌شده را برطرف می‌کند، و فرایند یادگیری در فعالیت‌های روزمره‌ی یادگیرنده حل می‌شود. و همین‌طور برای وسایل همراه که آموزش‌های طولانی برایشان سنگین است، ایده‌آل خواهد بود.

۹٫ بازیگون‌سازی

بازیگون‌سازی یعنی استفاده از تفکر و سازوکار بازی در زمینه‌ی غیربازی تا باعث درگیر شدن کاربر و حل مسئله شود.

آینده‌ی دور: یادگیری خودکار

در یک از صحنه‌های معروف فیلم ماتریکس، نئو روی یک صندلی پیشرفته دراز می‌کشد و مشتی الکترود به او وصل می‌شود، و یک برنامه‌ی تعلیم هنرهای رزمی در مغزش دانلود می‌شود. بعد چشمانش را باز می‌کند و جمله‌ای می‌گوید که خوره‌های فناوری عاشقش هستند: «من کونگ‌فو بلدم.»
این نوع یادگیری خودکار شاید امروز برای بعضی از ما کمی ترسناک باشد، اما آینده‌ای است که به سوی آن خواهیم رفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 214 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.