دانشیار ای تی ۱۰ عادت شادترین افراد دنیا - دانشیار آی تی

Martin Seligman، پدر روانشناسی مثبت‌اندیشی چنین نظریه‌ای رو ارائه داده: ۶۰ درصد از شادی توسط ژنتیک و محیط ما تعیین میشه و ۴۰ درصد باقی مونده به واکنشی که در مقابل مسائل انتخاب می‌کنیم بستگی داره.

در برنامه TED سلیگمان، اون شادی رو اینطور خلاصه کرد: «شادی شامل شناخت نقاط قوت و استفاده از اونها برای کارهای بزرگتره».

محققین زیادی مثل سلیگمان هستن که درباره علم و هنر شادی تحقیق کردن. من در این مطلب درباره جالب‌ترین عادت‌های شادترین افراد جهان صحبت می‌کنم.

۱. از لحظه لذت می‌برن.

مسلماً وقتی از چیزهایی لذت ببری که معمولاً در قدم اول ردشون کردی، خود به خود شادی در زندگیت افزایش پیدا می‌کنه. زمانی که از لحظات و چیزهای کوچک خوب و بد لذت ببری، خیلی بیشتر نسبت به اونچه که اطرافت داره اتفاق میفته آگاه میشی.

شادترین افراد روی چیزی که میتونن کنترلش کنن تمرکز میکنن و انتخاب اینکه در لحظه شاد باشن براشون ممکنه. درواقع اهمیتی نداره که در حال از سر گذروندن سختی‌ در اون دوره زمانی هستی؛ مهم اینه که سختی‌ها رو بپذیری و بدونی که لازمه شاد بودن رو انتخاب کنی.

۲. نگرش رشد یابنده‌ای دارن.

در کتاب «طرز فکر»، Carol Dweck توضیح میده که موفق‌ترین و شادترین افراد چیزی دارن که در مقایسه با «نگرش بسته» بهش «نگرش رشدیابنده» میگن. نگرش بسته موفقیت رو اثباتی برای هوش و ارزش میدونه؛ اما یه ذهن رشدیابنده در مواجهه با چالش شکوفا میشه و شکست رو دلیل بی‌استعدادی یا کند ذهنی نمی دونه؛ در عوض اون رو واسطه‌ای برای رشد توانایی‌های موجود میدونه.

بعد از ۲۰ سال تحقیق، Dweck نتیجه گرفت افرادی که نگرش رشدیابنده دارن ارتباطات شادتری برقرار می‌کنن، به موفقیت‌های بیشتری میرسن، و با چالش‌ها راحت‌تر مواجه میشن.

growth-mindset

 

۳. با افراد شاد دوستی میکنن و ارتباط میگیرن.

طبق گفته Jim Rohn «تو متوسط پنج نفر از اطرافیانت هستی».

کسانی که اطراف خودت جمع می‌کنی، تاثیر بسیار زیادی روی طرز فکر، احساس، و مسیری که در زندگی دنبال می‌کنی دارن. ممکنه جالب به نظر نرسه، اما قطع ارتباط با افراد منفی‌نگر بسیار ضروریه! البته اگه میخوای شادتر باشی.

لازم نیست به طور شخصی و مستقیم برای اینکار اقدام کنی؛ فقط کافیه به طور منظم زمان کمتری رو باهاشون بگذرونی، در نتیجه میتونی خودت رو ارتقا بدی و بهتر بشی.

۴. اونها یه رویا دارن.

بدون آینده‌ای که بهش نگاه کنی، گذشته تنها چیزیه که می‌تونی ببینیش.

چه این رویا سفر به دور دنیا باشه، یا شروع کسب و کار خودت، یا یادگیری یه زبان جدید، شک نکن که داشتن یه رویا یکی از مهم‌ترین موضوعاتیه که برای مثبت‌اندیش موندن بهت کمک می‌کنه. به خصوص زمانی که چیزها دشوار میشه.

این نوع مفهوم از هدف داشتن در زندگی، خصوصاً در شرق آسیا رواج داره. ژاپنی‌ها اصطلاحی دارن که « ikigai» نامیده میشه؛ این اصطلاح میشه اینطور ترجمه کرد: «دلیلی که به خاطرش از خواب بیدار میشی».

۵. می‌‌تونن صبور باشن.

هرچه رویای بزرگتری داشته باشی، باید بیشتر برای صبور بودن تمرین کنی.

افراد شاد برای رسیدن به موفقیت و به دست آوردن پاداش‌ها انتظار میکشن و روی مسیر تمرکز میکنن؛ اینکه چقدر از مسیر رو طی کردن و چه چیزی براشون مقدم هست.

اونها درک کردن که بهترن چیزها سراغ افرادی میاد که صبور هستن و در طولانی مدت برای خواسته‌هاشون چه ارتقای پیشرفت شغلی و رابطه‌ای باشه، یا مهارت جدیدی که دارن یاد میگیرن؛ فرقی نداره، پافشاری می‌کنن و کوتاه نمیان.

۶. برای «من» خودشون زمان میذارن.

«آره» گفتن به هر چیزی، در مسیری قرارت میده که به جای خوبی ختم نمیشه.

بخشنده بودن مهمه، اما اگه به این معنی باشه که از زمان آرامش و یادگیری چیزهای جدید «خودت» هزینه کنی، هیچ چیزی نخواهی داشت تا جایی که دیگه چیزی برای بخشیدن نداری.

نمیتونی همیشه موافق و سازگار با بقیه باشی؛ باید مرزهای مشخصی رو دور خودت بکشی.

۷. برای تجربه‌ کردن پول خرج میکنن.

اون ماشین جدیدی که میخری با هر بار استفاده ازش حین رانندگی مقداری از ارزشش کم میشه، اما تجربیات خاطراتی هستند که تا آخر عمر باهات می‌مونن.

شادترین افراد ترجیح میدن سفرهای هیجانی و چالشی بک‌پکی رو تجربه کنن، به جای اینکه یه تلویزیون صفحه تخت بخرن که به ندرت ازش استفاده میکنن.

مخارج تجربی به دو دلیل کلیدی باعث خوشحالیت میشن:

۱- تجربه‌های بزرگی که در طول زمان یادآوری میشن، باعث رشد و بهبود هستن.

۲- تجربه‌ها اغلب اتفاقاتی اجتماعی هستن که ما رو از خونه بیرون میکشن و باعث میشن با افرادی که بهشون اهمیت میدیم تعامل داشته باشیم.

۸. بیشتر از اونچه به دست میارن بخشنده هستن.

چون افراد شاد در دنیایی پر از فراوانی زندگی میکنن، جایی که همیشه فرصت‌های بیشتری براشون وجود داره، پول بیشتری برای به دست آوردن و محبت بیشتر برای به اشتراک گذاشتن، می‌تونن همیشه و تا جایی که میشه بخشنده باشن.

از پول جمع کردن برای یه کار خیریه، کمک کردن به هنرمندی که مثلاً در مترو داره کاری رو اجرا میکنه، تا در اختیار قرار دادن زمان با ارزششون برای تعلیم دادن یه مهارت؛ اونها همیشه در حال کمک کردن و بخشنده بودن هستن.

هرچقدر عجیب به نظر برسه اما افراد شاد درک میکنن که این کار در نهایت اونها رو شادتر میکنه.

۹. از سختی‌ها استقبال می‌کنن.

طبق گفته‌های روانشناس پیتر کرامر، این انعطاف‌پذیریه که در مقابل افسردگی قرار داره. افراد شاد می‌دونن که چطور از شکست بیرون بیان. انعطاف‌پذیری پوششی برای سختی‌های اجتناب‌ناپذیر انسانیه که با اونها مواجه میشه. همونطور که ضرب‌المثل ژاپنی میگه، «هفت بار زمین بخور و هشت بار بایست».

مبارزه کردن مدرکی برای پیشرفته، و افراد شاد با مبارزه کردن زندگی میکنن. چرا؟ چون پاداش‌ بهترین شدن در یه مهارت، مهم‌تر از دردیه که در طول اون فرآیند متحمل میشی.

۱۰. مدام در حال یادگیری هستن.

استفان هاوکینگ کشفیات علمی برجسته‌ای داشته. چیزی که خیلی مهمه اینه که هاوکینگ کلمات خاص خودش رو برای صحبت از یافته‌های علمی‌اش پیدا کرد. مثل هاوکینگ، شادترین افراد هم یک چیز مشترک دارن. این افراد همیشه در حال یادگیری هستن و به طور ثابت کتاب‌های جدید میخونن، فرهنگ‌های دیگه رو دنبال می‌کنن، زبان‌های جدید یاد میگیرن و غیره. این یه فرآیند در حال پیشرفته چون اونها بدون پیشرفت و رشد زندگی‌ای ندارن.

هیچکدوم از این نکات رو رعایت می‌کنی؟ برای اینکه شاد یا شادتر بشی کدوم یکی از موردها رو باید در زندگیت اجرا کنی؟

منبع: lifehack.org

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها