دانشیار ای تی 20 راهنمایی برای مدرسین تازه ‌کار - دانشیار آی تی

برای حفظ توجه و درگیر ماندن مخاطب نسبت به عنوان‌ّهایی که ارائه می‌شوند، خود مدرس نقش کلیدی و مهمی دارد. شاید آماده شدن برای اولین تدریس‌ها فرآیندی ترسناک باشد، اما اگر اطلاعات، ابزارها و توصیه‌هایی که برای شروع نیاز داری را بدانی شروع بهتر و راحت‌تری خواهی داشت.

۱. از ابتدا جلب توجه کن.

به عنوان یک مدرس تازه کار، ۵ دقیقه اول تدریس‌ فرصتی طلایی است تا مخاطب را مجبور کنی بنشیند و به تو توجه کند. با چیزهایی که بدیهی و واضح هستند شروع کن. مثلاً خودت را معرفی کن، اهدافت برای تدریس و سرفصل‌های آموزشی‌ را معرفی کن. وقتی با اشتیاق و جدیت شروع می‌کنی، احتمال بیشتری دارد که مخاطب از ابتدا همراهی‌ات کند.

۲. در مخاطب حس کنجکاوی ایجاد کن.

مقدمه باید درگیر کننده، هیجان‌انگیز و چالش برانگیز باشد و انتظارات را برآورده کند. بنابراین از ابتدا واقعیت‌های جالب و تقریباً شناخته‌شده را به کار اضافه کن تا حس کنجکاوی ایجاد کنی.بهتر است بعد از ۵ دقیقه اول نگاه کلی‌ای به اتاق بیندازی. این کار نشانه خوبی از میزان درگیر شدن مخاطب در اختیارت می‌گذارد.

۳. چارچوب‌هایت را بشناس.

زمانی که چارچوب تدریس را آماده می‌کنی، به توالی مطالب دقت کن، و مطمئن شو که در یک حالت درست و منطقی و واضح قرار دارد. سرعت ارائه آنها باید کنترل شده باشد تا بتوانی با درگیر نگه‌داشتن مخاطب‌ات جلو بروی.

۴. سازماندهی همه چیز است.

یکی از عناصر خیلی مهم و حیاتی برای ارائه‌ای موفق فرآیند برنامه‌ریزی است. باید قبل از شروع ارائه کاملاً درباره محتوا، ساختار و نحوه رساندن پیام‌‌ات اعتماد به نفس داشته باشی. بنابراین سازماندهی و برنامه‌ریزی بخش کلیدی یک تدریس موفق است.

۵. از محتوای بصری برای حفظ علاقه استفاده کن.

با رشد و پیشرفت تکنولوژی محتوای مورد استفاده در تدریس هم متحول شده‌است. با کمک محتوای بصری، با محتوای بصری مثل ویدیوهای آموزشی که اطلاعات را با روشی قدرتمند و کارآمد انتقال می دهند مطالبی را که تدریس می‌کنی ارتقا بده.

۶. از اصطلاحات تخصصی دوری کن.

هیچ چیزی بیشتر از اصطلاحات تخصصی و مخفف‌های ناآشنا باعث عدم مشارکت مخاطب نمی‌شود. اگر روی موضوعی خاص کار می‌کنی، هیچ‌وقت فرض نکن مخاطب اصطلاحات خاص خارج از برنامه را متوجه می‌شود.

۷. روی سبک ارائه‌ات کار کن.

تدریس خوب فرآیند پیشرفت مستمر است. بنابراین با سبک ارائه برای بهترین عملکرد تلاش کن. می توانی تحرک داشته باشی بدون اینکه نمایشی یا اغراق‌آمیز به نظر برسد. درواقع حواست باشد که در هیچ نمایشی قرار نگرفته‌ای، بلکه فقط کافی است توجه مخاطب را به خودت جلب کنی. از بی‌قرار بودن اجتناب کن و زبان بدن‌ قوی و با اعتماد به نفست را حفظ کن.

۸. اشتیاق و جدیت راه خودشان را می‌روند.

از نشان دادن اشتیاق و جدیت واقعی و اصلی‌ات نترس. رساندن مطالب تدریس در حالتی که جدیت و اشتیاق داری فوراً توجه‌ها را جذب می‌کند و به مخاطب کمک می‌کند تا روی نقطه نظراتی که داری تمرکز کند.

۹. به آهنگ و لحن صحبت کردن‌ات توجه داشته باش.

مطمئن شو که آهنگ صحبت کردن‌ات زمان تدریس متغیر باشد. از شوخ‌طبعی و لحن محاوره برای کمک به حفظ توجه استفاده کن. ضبط کردن صدا قبل از اولین سخنرانی یا بازخورد گرفتن از خانواده و دوستان می‌تواند کمک خوبی برایت باشد.

۱۰. سرعت تدریس‌ را مناسب نگه دار.

سعی کن در وقفه‌های منظم مکث کنی تا مطمئن شوی که مخاطب هنوز درگیر و متوجه تو مانده‌است. از آنها سوال بپرس تا ببینی آیا همزمان با تو پیش می‌روند یا نه؛ این کار کمک می‌کند تا در تجربه‌های بعدی کارآمدتر ظاهر شوی.

۱۱. از اطلاعات ناب در تدریس‌ات استفاده کن.

با تخصصی که داری، می‌توانی اطلاعات خاصی که مخاطب به راحتی به آنها دسترسی ندارد را برای برانگیختن حس کنجکاوی‌ و حفظ علاقه‌‌اش در مطالب قرار دهی.

۱۲. درگیر بودن مخاطب را تا نیمه راه چک کن.

تدریس را در نیمه راه قطع کن و با پرسیدن یک سوال تعامل مخاطب را حفظ کن. مثلاً از آنها بخواه تا مسئله‌ای را حل کنند یا یک اتاق فکر بساز.

۱۳. ارائه‌هایت را ضبط کن.

شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر بیاید، خصوصاً اگر اولین باری باشد که تدریس می‌کنی. اما تدریس‌هایت را ضبط کن و دوباره آنها را ببین؛ چیزهای زیادی از نحوه ارائه، محتوا، رساندن پیام و آهنگ صدا دستگیرت می‌شود و همچنین با این کار می توانی مشارکت مخاطب را ارزیابی کنی.

۱۴. تلاش کن اسامی را به یاد بیاوری.

شاید این یک چالش باشد، اما به خاطر آوردن اسم مخاطب‌هایت (مثلاً دانش‌آموزها و دانشجوها) زماانی که سوال می‌پرسی یا در پرسش و پاسخ درگیرشان می‌کنی، به ایجاد ارتباط با آنها کمک می‌کند.

۱۵. بازخورد و ارزیابی

در پایان جلسه بازخوردها را بگیر و آنها را ارزیابی کن. این یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری و پیشرفت در آینده است.

۱۶. به سبک یادگیری مخاطب احترام بگذار.

آدم‌های مختلف به شیوه‌ّهای متفاوتی چیزها را یاد می‌گیرند. پس گوش دادن به بازخوردها مهم است و باید به سبک‌های مختلف یادگیری احترام بگذاری. بعضی از افراد روش‌های تعاملی (سوال و جواب) را ترجیح می‌دهند، در حالی که ممکن است بقیه با ویدیوها و تصاویر آموزشی بهتر یاد بگیرند. نیاز مخاطب را در مرکز برنامه‌هایت قرار بده.

۱۷. محتوای صیقل داده‌ای به‌دست بیار.

رسیدن به یک پرداخت ساختار یافته بخش کلیدی یک تدریس موفق است. مطالب را به سوالی که در ابتدا طراحی کرده بودی برگردان. به این ترتیب توجه مخاطب دوباره جلب می‌شود و در نهایت بعد از جمع‌بندی چیزهای گفته شده، بگو که در تدریس بعدی چه موضوعاتی را تحت پوشش قرار خواهی داد.

۱۸. پایان‌بندی باید بی عیب و نقص باشی.

همان‌طورکه باید شروع کنجکاوانه‌ای داشته باشی، سوال پایانی باید قانع کننده باید چشم‌انداز جدیدی را معرفی کند. اگر مخاطب با رضایت و تعامل خوبی اتاق را ترک کرد، به این ترتیب موفق شده‌ای.

۱۹. برای پیشرفت پیوسته تلاش کن.

خود مدرس باید یادگیرنده‌ای فعال باشد؛ برای پیشرفت تلاش کن؛ از توصیه‌ها و پیشنهادها استقبال کن و نسبت به فرصت‌های یادگیری درباره تدریس موفق، مشتاق باش.

۲۰. نسبت به تعامل‌ها توجه نشان بده.

به عنوان یک مدرس، از هر فرصتی برای تمجید مخاطب استفاده کن. اگر دانش‌آموزان به‌طور آشکار با مطالب ارتباط برقرار می‌کنند از این موضوع تقدیر کن و قدرشناسی‌ات را نشان بده. بازخورد مثبت داشتن یکی از جنبه‌های مهم ساختن رابطه‌ای خوب بین تو و مخاطب‌ات است.

منبع: bbcactive

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 284 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.