دانشیار ای تی آموزش کامل تولید محتوا برای سایت + سئو و تحقیق کلمات کلیدی - دانشیار آی تی

اولین مقاله‌ای که نوشتم، برای وب سایت خودم بود. به صورت خودآموز و بدون هرگونه آموزش تولید محتوا حرفه‌ای. جمله‌ی زیر هم که در یکی از مقالات خوانده بودم، ملکه‌ی ذهنم شده بود و طبق همان تولید محتوا می‌کردم.

“گوگل با کیفیتِ مقاله کار دارد، اگر برای مخاطب بنویسی حتما نتیجه می‌گیری”

اما الان که یک کارشناس تولید محتوا هستم، می‌دانم این جمله هم درست است و هم غلط! ورود به دنیای اینترنت آسان است اما ماندن در آن، نیاز به آموزش تولید محتوا دارد، چون هر محتوایی به دست مخاطب نمی‌رسد.

هدف من هم در این مقاله: آموزش گام به گام تولید محتوا در دل یک فرایند و استراتژی است تا از اول بدانید تولیدِ چه محتوایی به شما کمک می‌کند و چطور باید آن را ایجاد کرده و به دست مخاطب برسانید.

 

مباحث اصلی مطرح شده در این مقاله:

  • آموزش گام به گام تولید محتوا (نقشه راه)
  • نحوه هدف‌گذاری برای بازاریابی محتوایی
  • شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست؟ (+ نمونه KPI برای محتوا)
  • نحوه ترسیم نقشه سفر مشتری (+ مثال)
  • آموزش اصول سئو و رتبه گرفتن در گوگل
  • تحقیق کلمات کلیدی (آموزش ابزارهای رایگان)
  • و…

 

پس در این راهنمای جامع همراه دانشیار آی تی باشید تا بتوانید برای تولید محتوای سایت خود، برنامه‌ریزی کنید.

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود برای یادگیری را از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید.

ضرورت تولید محتوا چیست؟

برای آگاهی از اهمیت آموزش تولید محتوا در کسب و کار فقط کافیست به تعداد گوشی‌های همراهی که در دست آدم‌ها می‌بینید و نحوه رفتار آنلاین آن‌ها توجه کنید. اطرافیان پیر و جوان شما که وقت خود را در سایت‌ها یا سوشال مدیا می‌گذرانند و چه قدر هم از این کار لذت می‌برند. به این ترتیب متوجه خواهید شد که اهمیت تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یا برای سایت های اینترنتی چقدر زیاد شده است.

فاصله همه با دنیای اینترنت واقعا کم شده و شما نمی‌توانید برای ادامه حیات کسب و کارتان در اینترنت، از آموزش تولید محتوا غافل شوید. شما با تولید محتوا می‌توانید کاری کنید تا مردم درباره محصولات، خدمات و شرکت شما صحبت کنند. با این کار مشتری‌ها شما را پیدا می‌کنند و می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید.

 

آموزش تولید محتوا با یک نقشه راه

برای آموزش تولید محتوا به نحوی که قادر باشید صفر تا صد ساخت یک محتوای هدفمند را طی کنید، به نقشه راه تولید محتوا نیاز دارید. به کمک اینفوگرافی زیر که فرایند تولید محتوا را به شما نشان می‌دهد، می‌توانید مرحله به مرحله پیش بروید تا هم چیزی را از قلم نیاندازید و هم از نتیجه بخش بودن محتوای خود مطمئن شوید. در اینفوگرافی زیر مراحل تولید محتوا به ترتیب نشان داده شده است که در ادامه هر بخش را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مراحل و فرایند تولید محتوا
با طی فرایند تولید محتوا که ۱۰ مرحله فوق است، می‌توانید از موفقیت محتوا مطمئن باشید.

۱٫ تدوین استراتژی محتوا

مرحله اول در فرایند تولید محتوا، تدوین استراتژی محتوا است. در این مرحلۀ بسیار مهم، مشخص می‌شود که شرکت شما دقیقا قصد دارد، با محتوا چه کارهایی انجام دهد و به چه نتیجه‌ای برسد؟ این استراتژی محتوا است که به شما می‌گوید چگونه از بازاریابی محتوایی استفاده کنید، چه محتوایی ایجاد کنید و چگونه به دست مخاطب برسانید تا در نهایت آن محتوا باعث جذب، حفظ و تبدیل مخاطب به مشتری شود. 

یک اشتباه اساسی: بسیاری از افراد این مرحله را که مهمترین فاکتور در موفقیت محتوا است نادیده گرفته و مستقیما به سراغ تولید محتوا می‌روند. اما تفاوت تولید محتوا با استراتژی و بدون استراتژی، تفاوت میان پرتاب تیر در تاریکی و تیر به سمت سیبل است.

انتخاب با شماست!

مراحل استراتژی محتوا چگونه است؟ 

تدوین استراتژی محتوا در ۷ مرحله زیر به ترتیب صورت می‌گیرد که هر کدام را مفصلا توضیح داده‌ایم:

مراحل استراتژی محتوا 7 قدم دارد
استراتژی محتوا با ۷ مرحله فوق، به نحوه استفاده از محتوا برای سوددهی بیشتر کسب و کار شما، جهت می‌دهد.

 

۱. هدف بازاریابی محتوا را مشخص کنید

شما باید هدف خود را از بازاریابی محتوا، تعیین کنید. اهدافی مثل افزایش ترافیک ورودی به سایت، اضافه شدن به لیست ایمیلی، افزایش فروش، بالا رفتن اشتراک گذاری محتواها و… . در واقع پیش از اینکه اقدام به تولید محتوا کنید، باید بدانید چرا این محتوا تولید می‌شود و قرار است شما را به چه نتیجه‌ای برساند تا جهت‌گیری شما مشخص شود. در غیر این صورت نمی‌توانید از بین انواع مختلف محتوا، انتخاب درستی داشته باشید.

نکته مهم: اهداف شما از بازاریابی محتوا باید در راستای اهداف مارکتینگ کلیِ شرکت باشد، که آن هم برگرفته از اهداف خودِ شرکت است.

 

چون بازاریابی محتوایی زیر مجموعه بازاریابی درونگرا است، بهتر است برای آموزش بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید:

بازاریابی درون گرا یا ربایشی چیست؟ (+ ۶ راهکار کاربردی)

 

تعیین اهداف بازاریابی با رویکرد smart

هدف‌گذاری باید به شکلی باشد که بتوان به آن رسید. یعنی خودِ هدف‌گذاری باید درست انجام شود. برای این منظور می‌توانید از متد هدف‌گذاری معروف SMART استفاده کنید. متد اسمارت می‌گوید که یک هدف باید ۵ فاکتور زیر را داشته باشد:

  1. Specific مشخص، واضح و دقیق باشد
  2. Measurable قابل اندازه‌گیری باشد
  3. Achievable قابل دستیابی باشد
  4. Relevant مرتبط با خواسته‌ها و اهداف کلی باشد
  5. Timely زمان دار باشد
نمونه هدف ‌گذاری اسمارت

یک نمونه از هدف گذاری اسمارت برای بازاریابی محتوا می‌تواند این مورد باشد: رشد ترافیک ارگانیکِ سایت به بلاگ تا ۲۵ درصد و در سه ماهه آینده

نکته مهم: بعد از اینکه شما هدف را مشخص کردید هر محتوایی که تولید می‌کنید، باید در راستای رسیدن به این اهداف باشد. پس به طور خلاصه، محتوا را بی‌هدف تولید نکنید.

 

 برای اینکه یک کارشناس محتوای حرفه‌ای شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

بازاریابی محتوایی به زبان ساده و طراحی استراتژی آن

۲٫ طراحی پرسونای مشتری

پرسونا یک انسان فرضی است که نماینده مجموعه­‌ای از ترجیحات، نیازها، خواسته‌­ها، دغدغه‌ها و ویژگی‌های رفتاریِ مخاطب یا مشتری فرضی شما به حساب می‌آید.

پس از اینکه ارتباط روشنی با هدف تولید محتوا برقرار کردید، قدم بعدی در تدوین استراتژی محتوا این است که بفهمید دقیقاً چه کسی قصد دیدن، شنیدن یا خواندن محتوای شما را دارد. چون محتوای موثر در خلاء و با لیستی از موضوعاتی که شخصاً می‌خواهید در مورد آن بنویسید یا صحبت کنید، تولید نمی‌شود. بلکه با استفاده توسط مخاطب و گرفتن بازخورد از او تولید می‌شود. پس شما باید مخاطب را بشناسید تا بتوانید در مورد پر تکرارترین سوالاتش، محتوا تولید کنید.

این همان چیزی است که با طراحی پرسونای مخاطب، به آن می‌رسید. یعنی به شما ایده می‌دهد که چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

چگونه پرسونا بنویسیم؟

در طراحی پرسونا باید از موانع، نقاط درد، چالش‌ها، ترس‌ها و آرزوهای مخاطب خود آگاه باشید. با اینکه این موارد می‌تواند در مخاطبان شما متفاوت باشد، اما باید آن مواردی که ۲ ویژگی زیر دارند را انتخاب کنید:

  • در بیشتر مخاطبان شما صدق کند.
  • به کسب و کار شما مرتبط است و می‌توانید ضمن حلِ آن، به سود برسید.

 

پرسونا چیست؟ چگونه آن را طراحی کنیم؟ با مثال

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش روش‌های طراحی پرسونا (+ ۳ مثال کاربردی)

خواندن مطلب

 

۲ روش برای جمع آوری اطلاعات در طراحی پرسونا مخاطب
  1. تحلیل محتوای رقبا و پی بردن پرسونای مخاطبی که با شما مشترک است
  2. انجام مصاحبه تلفنی/حضوری، پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین/آفلاین با مخاطب‌ها

در این قسمت از آموزش تولید محتوا، شما دیگر به یک تصویر واضح از کسی که می‌خواهید بازاریابی کنید، می‌رسید.

پرسونا باید شامل چه چیزهایی باشد؟
  • اطلاعات جمعیت شناختی (Demographics)

مهمترین موارد شامل: سن، جنسیت، موقعیت شغلی و میزان درامد. به عنوان مثال: مدیران ۳۰-۴۵ ساله یا جوانان ۲۰ ساله و دانشجویی که دنبال کار می‌گردند.

  • اطلاعات روانشناختی (Psychographics)

مهمترین موارد شامل: نیازها، ترس‌ها، موانع، علایق و دغدغه. به عنوان مثال: فردی که به برنامه نویسی علاقه دارد اما نمی‌تواند یک آموزش ساده و گام به گام بیابد.

چگونه محتوای شما نه تنها متناسب است، بلکه توسط این شخص پیدا و شناخته می شود؟

  • اطلاعات در مورد حضور دیجیتالی

مهمترین موارد شامل: در کدام پلتفرم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضاهای اینترنتی (گوگل، اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و…) بیشتر حضور دارند؟ چقدر در اینترنت زمان صرف می‌کنند؟ چه نوع محتوایی را راحت‌تر استفاده می‌کنند: پادکست، مقاله و…؟

آیا هر کسب و کاری فقط یک پرسونا دارد؟

خیر. کسب و کارها بنا بر مقیاس و ماهیتشان می­‌توانند چند پرسونای اصلی داشته باشند و همه آن­‌ها را پوشش دهند. ۳-۵ پرسونای اصلی عدد مناسبی برای اغلب کسب و کارها است.

نکته بسیار مهم: پرسوناها دائمی نیستند. پس فراموش نکنید که باید همواره رفتار مخاطب را بررسی کنید و در پرسونا تغییرات لازم را اعمال کنید.

 

قالب پرسونا آماده با برنامه آنلاین MakeMyPersona

پس همیشه محتوا را متناسب با مرحله‌ای که مخاطب در آن قرار دارد، تولید کنید.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

نویسنده: نگار سلیمانی

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 326 views بار دسته بندی : بازاریابی تاريخ : 28 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.