دانشیار ای تی چگونه تولید محتوا کنیم؟ مهارت ها، وظایف و حقوق کارشناس محتوا - دانشیار آی تی

همه شما در زندگیتان برای یک بار هم که شده تولید محتوا کرده‌اید. دستور غذایی که نوشته و برای دوست خود فرستاده‌‌اید، جزوه‌های کلاسی یا حتی همان عکسی که از غروب گرفته و در صفحه اینستاگرامتان منتشر کرده‌اید. همه این‌ها تولید محتوا محسوب می‌شوند.

اما از تولید محتوا می‌توانید برای مقاصد حرفه‌ای هم استفاده کنید. مثل درامدزایی، جذب مشتری، رونق کسب و کار، افزایش فروش و … .

 

هدف ما هم در این مقاله: آشنا کردن شما با تمام جوانب شغل تولید محتوا است تا به عنوان یک کارشناس، کارتان را شروع کرده و از خانه درامدزایی کنید.

 

مباحث اصلی مطرح شده در مقاله:

  • تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
  • انواع روش های تولید محتوا
  • کسب درامد از تولید محتوا
  • بازار کار تولید محتوا چگونه است؟ (تعرفه‌ها)
  • کارشناس تولید محتوا کیست (وظایف + حقوق)
  • معرفی نرم افزارهای تولید محتوا (۱۷ مورد)
  • و…

پس در این راهنمای جامع، همراهِ دانشیار آی تی باشید.

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود برای یادگیری را از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا (Content Creation): فرایند هدفمند تولید و ایجاد یک سری اطلاعات خاص برای مخاطبانی خاص است که در قالبی مشخص تهیه می‌شود و سپس در کانال‌های ارتباط با مخاطب، انتشار یافته و در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

تولید محتوا می‌تواند دیجیتالی (مقاله بلاگ) یا غیر دیجیتالی (کتابچه راهنمای چاپی) باشد. در واقع بروشورهای چاپی و تراکت‌های پخش شده هم محتوا محسوب می‌شوند اما هدف ما در این مقاله، صحبت در مورد تولید محتوا دیجیتال در فضای اینترنت است. محتواهایی که در وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و … منتشر می‌شوند.

 

هدف از تولید محتوا

همانطور که در تعریف بیان کردیم، تولید محتوا یک فرایند هدفمند است که برای یک مخاطب خاص اتفاق می‌افتد. یعنی شما حتما باید در هر محتوا، یک هدف و مخاطبِ محتوا را در نظر داشته باشید تا محتوای تولید شده، هم برای مخاطب و هم کسب و کار، نفع داشته باشد. اهدافی مثل:

  • شناخته شدن در صنعت تخصصی خود
  • رتبه اول گوگل شدن در یک موضوع خاص
  • جذب کردن مشتری‌های جدید
  • افزایش فروش یک محصول مشخص و…

این هدفِ محتوا است که به چگونگیِ تولیدِ آن، جهت می‌دهد. محتوای بدون هدف، حتی اگر حرفه‌ای هم باشد، فقط اتلاف وقت و سرمایه است.

 

چگونه برای تولید محتوا هدف گذاری کنید؟

تولید محتوا بخشی از بازاریابی محتوایی و درونگرا در یک کسب و کار است. شما زمانی می‌توانید برای تولید محتوای خود هدف گذاری کنید که اهداف کسب و کارتان و مخاطب‌هایش مشخص شده باشند. این موارد هم در برنامه بازاریابی مشخص می‌شوند. بازاریابی یعنی: درک واقعی از نیاز مشتری و سپس تولید محصول، معرفی و رساندن آن به دست مشتری. پس ابتدا باید پلان بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوایی شما تعریف شود و بعد شروع به تولید محتوا هدفمند کنید.

 

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) به زبان ساده یعنی: به جای اینکه شما به دنبال مشتری بروید، او به دنبال شما بگردد. در بازاریابی درونگرا، مخاطب برای یافتن پاسخ سوال یا راه حلِ مساله و نیازِ خود، در مکان‌های مختلف جستجو می‌کند تا کسب و کارهایی که پاسخ ارائه داده‌اند را پیدا کند. به همین دلیل، ارتباط بین مخاطب و کسب و کار، از طرف مخاطب آغاز می‌شود و نه آن برند. همین امر نقطه قوت و بارز بازاریابی درونگرا به شمار می‌آید.

بازاریابی درونگرا یا ربایشی چیست | با ۶ مثال کاربردی

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

بازاریابی درونگرا چیست (+ ۶ مثال)

خواندن مطلب

نمونه بازاریابی درونگرا

یک نمونه متداول بازاریابی درونگرا این است که مخاطب به علت سوالی که دارد در گوگل جستجو می‌کند. سپس یکی از نتایج گوگل را انتخاب کرده و وارد یک سایت می‌شود. چون خود مخاطب این پروسه را طی کرده و با آن سایت آشنا می‌شود، این یک بازاریابی درونگرا می‌شود.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا مهم‌ترین بخش در بازاریابی درونگرا است.

به تعریف جو پولیتزی بازاریابی محتوایی یعنی:

فرایندی که در آن با تولید و توزیع محتوای گیرا و مجاب کننده، نظر مخاطبان هدف را به خود جلب کرده و آن‌ها را به سمت انجام یک سری اقدام سوداور برای کسب و کار، هدایت کنیم.

در واقع به کمک محتوا، مخاطبِ هدف جذب می‌شود و اقدام‌های سودآوری انجام می‌دهد که همان اهداف ما از تولید محتوا هستند. پس تولید محتوا اصلی‌ترین بخش بازاریابی محتوایی است، چون باعث می‌شود مشتریان بالقوه را از همه جا به کسب و کارتان جذب کنید و در ضمن، مشتری‌های فعلی خود را از طریق تعاملِ با کیفیت، راضی نگه داشته و حفظ کنید.

 

 برای اینکه یک کارشناس محتوای حرفه‌ای شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

بازاریابی محتوایی به زبان ساده و طراحی استراتژی آن

 

اهمیت بازاریابی محتوا چیست؟

اهمیت بازاریابی محتوا در کسب و کار، با آماری که وب سایت hubspot منتشر کرده، قابل مشاهده است. با این کار، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شرکت‌ها بسیار افزایش پیدا می‌کند:

  • بازاریابی محتوایی ۳ برابر بیشتر از بازاریابی سنتی، برای شرکت‌ها لید (Lead – مشتری راغب) و مشتری بالقوه می‌آورد و ۶۲ درصد کمتر هزینه دارد.
  • کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMBs) که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، ۱۲۶ درصد بیشتر از آن‌هایی که از بازاریابی محتوایی استفاده نمی‌کنند، مشتری جذب می‌کنند.
  • ۶۱ درصد خریدهای اینترنتی، نتیجه مستقیمِ خواندن یک مقاله بلاگ توسط مشتری است.
  • شرکت‌هایی که هر ماه بیشتر از ۱۶ محتوای بلاگ منتشر می‌کنند، ۳/۵ برابر ترافیک بیشتری دارند از آن‌هایی که در ماه ۴ مقاله یا کمتر منتشر می‌کنند.

در نتیجه تولید محتوا مساوی با رشد بیزینس است. البته محتوایی که در قالب استراتژی محتوا، تولید و منتشر می‌شود نه هر محتوایی. چون تولید محتوا بدون برنامه‌ریزی و استراتژی، بازگشت سرمایه نخواهد داشت و این یعنی همه چیز صرفا اتلاف وقت و هزینه بوده است.

 

تفاوت بازاریابی محتوا و تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا زیر مجموعۀ بازاریابی محتوا و در واقع مهمترین بخش آن است. محتوا ابزاری است که بازاریابی محتوا به کمک آن، کسب و کار را به اهدافش می‌رساند. پس در واقع چگونگیِ استفاده از محتوا و هدایت مخاطب به سمت آن اقدامِ سودآور مثل نوشتن دعوت به اقدام یا همان CTA- Call To Action و… توسط بازاریابی محتوایی صورت می‌گیرد.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات چیست؟

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات، در نحوه برقراری ارتباط با مخاطب و همچنین هدفی که دارند است. در تبلیغات رابطه شما با مخاطب یک طرفه است و این شما هستید که دیگران را از حضور خود آگاه می‌کنید. در ضمن مخاطب چه به شما نیاز داشته باشد و چه نداشته باشد، شما خود را به او معرفی می‌کنید.

اما در بازاریابی محتوایی تعامل دوطرفه است و مخاطب شما را به کمک محتوایی که منتشر کرده‌اید و زمانی که خودش نیازمند است پیدا می‌کند. پس ارتباط از طرف مشتری شروع می‌شود که این مورد بسیار ارزشمند است و بازدهی بسیار بسیار بالایی دارد.

اکثرا هدف از تبلیغات، معرفی است تا مخاطب از حضور شما آگاه شود. اما هدف در بازاریابی محتوا ایجاد ارتباط پایدار و مدت دار با مخاطب است به نحوی که نه تنها مخاطب شما را بشناسد، بلکه به شما اعتماد هم داشته باشد.

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

چرا باید محتوا تولید کنیم؟

برای توجیه ضرورت تولید محتوا همین آمار کافیست: گوگل روزانه به ۴ بیلیون سرچ پاسخ می‌دهد. پس منطقی است شما هم در جایی حضور داشته باشید که مخاطبان، هستند.

به قول ست گادین (Seth Godin) در حال حاضر، بازاریابی محتوا تنها روش بازاریابی است و بقیه راه‌ها منسوخ شده‌اند. کاملا حق با ایشان است چون انسان در عصر دیجیتالی امروز، غرق در فراوانیِ اطلاعات، برندها، کسب و کارها و تبلیغات شده است و موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی همه روزه اطلاعات زیادی را در دسترس مخاطب‌ها قرار می‌دهند. پس برای ادامه باید جزئی از این چرخه شد.

مزایای تولید محتوا

تولید محتوا مزایای زیادی دارد اما مهم‌ترینِ آن، جلب اعتمادِ مخاطب است. شما با تولید محتوا، اطلاعات مفید و رایگانی را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهید. این امر باعث شناخته شدن شما، جلب اعتماد مشتری و همچنین در یادِ او ماندن می‌شود به نحوی که شما را به بقیه رقبا ترجیح ‌دهد. از جمله مزایای دیگر:

  • جذب مخاطب
  • برندسازی
  • اعتماد سازی
  • افزایش اعتبار
  • افزایش تعداد مشتری
  • رشد کسب و کار
  • وفادارسازی مخاطب
  • رتبه گرفتن وبسایت در گوگل
  • و…

 

۴ قالب اصلی تولید محتوا

محتوا به صورت کلی در ۴ فرمت و قالب زیر تولید می‌شود:

  • متنی: مقالات بلاگ، کپشن در پست‌های اینستاگرام، نوشته‌ای که در ایمیل مارکتینگ می‌نویسید و به کاربران می‌فرستید و به طور کلی هر متنی که در بخش‌های مختلف بیزینسِ خود، به مخاطب ارائه می‌دهید.
  • تصویری: پست‌های اینستاگرام، اینفوگرافی‌ها، بنرها و پوسترهایی که در وب سایت خود منتشر می‌کنید و… .
  • صوتی: پادکست‌ها یا فایل‌های صوتی که در اختیار مخاطب می‌گذارید.
  • ویدیویی: ویدیوهای آموزشی، موشن گرافی و… .
انواع روش ها قالب ها و فرمت های تولید محتوا
فرمت ها و قالب های تولید محتوا

 

شغل تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا یک شغل محسوب می‌شود. وقتی که صاحب کسب و کار زمان و مهارت کافی برای برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا در انواع قالب‌های گفته شده نداشته باشد، نیازمند یک فرد متخصص است که به صورت دورکاری یا استخدامی فعالیت کند.

 

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا کسی است که تولید کننده انواع محتوا مثل متنی، صوتی، ویدیویی و… باشد. کارشناس تولید محتوا هم می‌تواند در تمام قالب‌های محتوایی و پلتفرم‌ها مثل وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، مهارت داشته باشد و هم به صورت تخصصی در یک موضوع و یک پلتفرم ماهر باشد. مثلا فقط متخصص در تولید محتوای تصویری برای اینستاگرام باشد.

 

مهارت هایی کارشناس تولید محتوا چیست؟

۸ مورد زیر، مهارت هایی است که به طور کلی، از یک کارشناس محتوا انتظار می‌رود در آن‌ها قوی باشد.

  1. نویسندگی، آشنایی با دستور زبان فارسی و علایم نگارشی
  2. آشنایی با زبان انگلیسی
  3. آشنایی با نرم افزارهای خانواده آفیس (Office): ورد (Word) – اکسل (Excel) – پاورپوینت (PowerPoint)
  4. آشنایی با حداقل یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس (WordPress)
  5. آشنایی با ابزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ
  6. آشنایی با مفاهیم بازاریابی محتوایی و تحلیل رقبا
  7. مسلط به جستجو در وب و شبکه های اجتماعی
  8. مسلط به مبحث سئوی متنی (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)

 

آموزش رایگان فتوشاپ 2021

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش فتوشاپ ۲۰۲۱ (رایگان)

خواندن مطلب

 

شرح وظایف کارشناس تولید محتوا

در حال حاضر وظایف کارشناس تولید محتوا، کمی با تخصص‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود. یک کارشناس محتوا، متخصص در زبان انگلیسی یا یک گرافیست حرفه‌ای نیست. اگر به موارد بالا دقت کنید، نوشته شده است که او آشنا با مهارت‌ X است و نه مسلط بر آن. پس باید دقت داشت که یک کارشناس تولید محتوا، کارش تولیدِ محتوا است و در این مسیر باید ابزاری را هم یاد بگیرد. اما نباید از او انتظار طراحی یا پشتیبانی سایت، راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی، SEO تکنیکال، بازاریابی و فروش، طراح گرافیست و … داشت. چون هر کدام از این موارد، نیازمند افراد متخصص‌ دیگری هستند.

 

 برای اینکه یک کارشناس محتوای حرفه‌ای شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

متخصص شدن در تولید محتوا با ۹ عادت روزانه

 

 

آموزش رایگان تولید محتوا به صورت گام به گام برای تولید محتوای سودآور

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش تولید محتوا (سئو و تحقیق کلمات کلیدی)

خواندن مطلب

 

چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

برای شروع شما حتما باید برنامه و استراتژی محتوا داشته باشید تا طبق آن حرکت کنید. در ادامه فرایندی که برای تولید یک محتوای هدفمند و با کیفیت باید طی شود را توضیح خواهیم داد.

 

برای مشاهده دوره‌های آموزش ویدیویی تولید محتوا کلیک کنید:

 

نرم افزار تولید محتوای گرافیکی

  • فتوشاپ Adobe Photoshop
  • ایلاستریتور Adobe illustrator

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

 برای اینکه به درستی از بازاریابی محتوا استفاده کنید، مقاله زیر را بخوانید:

کسب و کار شما به چه محتوایی نیاز دارد؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 285 views بار دسته بندی : بازاریابی تاريخ : 28 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.