دانشیار ای تی امواج الیوت چیست؟ چگونه آن ها را تشخیص دهیم؟ - دانشیار آی تی

نظریه امواج الیوت چیست؟

نظریه موج الیوت، نظریه‌ای است که حرکات قیمت را در بازارهای مالی نشان می‌دهد. نظریه امواج الیوت می‌گوید:

  • در ریزش یا رشد بازار، این اتفاق به‌صورت خطی رخ نمی‌دهد؛ بلکه این اتفاق به شکل موجی صورت می‌گیرد. برای مثال حرکت قیمت از نقطه X به نقطه Y، به‌صورت موج خواهد بود؛ نه به شکل یک خط مستقیم. عناصر روانشناسی حاکم بر بازار سرمایه، منجر می‌شود تا قیمت‌ها به جای یک خط مستقیم، در امواج حرکت کنند.
  • تغییرات قیمت، قابل پیش‌بینی هستند؛ زیرا آن‌ها در الگوهای بالا و پایینی که امواج نامیده می‌شوند، حرکت می‌کنند.

این نظریه، به‌همراه سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال، کمک می‌کند تا بهترین فرصت‌های معاملاتی را بیابیم و نقاطی را که در آن‌ها روند بازار تغییر می‌کند، شناسایی کنیم. نظریه امواج الیوت، در هر دو بازار صعودی و نزولی کاربرد دارد.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

رالف نلسون الیوت کیست؟

رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott)، یک حسابدار حرفه‌ای و تحلیلگر بازار سرمایه بود که سال‌های زیادی را به بررسی داده‌های مربوط به سهام‌های مختلف گذراند. الیوت، در زمان بازنشستگی خود در دهه ۱۹۳۰، به تحقیقات در زمینه بازارهای مال مشغول شد. او الگوهای موجی تکرارشونده‌ای را در حرکات قیمت سهام و رفتارهای معامله‌گران مشاهده کرد. رالف الیوت، به این نتیجه رسید که بازار سهام، رفتار آشفته ندارد و در یک الگوی تکراری رفتار می‌کند. از آن‌جایی که آقای الیوت این الگوها را بارها و بارها مشاهده کرد، او نظریه خود را به‌عنوان یک ابزار بالقوه برای پیش‌بینی حرکات قیمت آتی بازار، پیشنهاد کرد.

رالف نلسون الیوت
رالف نلسون الیوت – مبدع نظریه امواج الیوت

در نهایت، نظریه امواج الیوت، در سال ۱۹۳۵ به شهرت رسید و اولین کتابی که در زمینه تحقیقات الیوت منتشر شد، کتاب اصل موج (The Wave Principle) بود.

الیوت، سعی داشت تاکید کند نظریه‌ی او، هیچ قطعیتی در مورد حرکات آینده قیمت نشان نمی‌دهد؛ بلکه او معتقد بود این نظریه، کمک می‌کند بهتر آینده قیمت را پیش‌بینی کنیم. به اعتقاد او بازار در یک چرخه تکرارشونده حرکت می‌کند، که ناشی از تاثیرات بیرونی بر احساسات سرمایه‌گذاران است. او بر این باور بود که اگر بتوانیم الگوهای تکراری قیمت‌ها را به درستی تشخیص دهیم، آن‌گاه می‌توانیم بفهمیم که قیمت به چه سمتی خواهد رفت. به‌همین دلیل است که نظریه امواج الیوت، برای معامله‌گران جذاب است. الیوت معتقد بود همان‌طور که نیوتون در قانون خود اعلام کرد، هر عملی، عکس‌العملی دارد؛ بنابراین، برای هر حرکتی در بازار سرمایه، یک اصلاح وجود دارد.

رالف الیوت، نظریه‌اش را تا حد زیادی شبیه به نظریه چارلز هنری داو (Charles Henry Dow) و الهام‌گرفته از نظریه او می‌دانست که می‌گفت: قیمت سهام، به‌طور معمول در امواج حرکت می‌کند. او نظریه خود را برای تکمیل نظریه چارلز داو ضروری می‌دانست.

 

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارید، برای شروع موفق، مقاله زیر را بخوانید (همراه با ویدیو)

آموزش بورس رایگان از صفر + فیلم آموزشی گام به گام

 

فراکتال

فراکتال (Fractal) به این معناست که با تغییر اندازه هر جزء، همان شکل اولیه را می‌توانیم تا بی‌نهایت ادامه دهیم و اگر اجزاء از ساختار اصلی جدا شوند، شباهت زیادی به ساختار اصلی خواهند داشت. به عبارت دیگر، فراکتال بیان می‌کند که هر اتفاقی در سطح کلان رخ می‌دهد، به‌صورت کوچک‌تر در سطوح دیگر هم رخ می‌دهد. اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم، فراکتال را در طبیعت هم می‌بینیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید،

  • شاخه گیاه از برگ‌ها تشکیل شده است.
  • هر برگ، برگ‌های کوچک‌تری دارد.
  • و برگ‌های کوچک‌تر هم از رگبرگ‌ها تشکیل شده‌اند.

همه این اجزای گیاه، به شکل یک الگوی تکراری ولی در اندازه‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

الگوی فراکتال در طبیعت
الگوی فراکتال در طبیعت

اما ساختار فراکتال چه ربطی به نظریه امواج الیوت دارد؟؟؟!!!

نظریه امواج الیوت، برعکس نظریه داو، رفتار فراکتال یا سلسله‌ای را در بازار سرمایه بررسی می‌کند. ساختار فراکتالی، یکی از ویژگی‌های مهم امواج الیوت است و هر موج در نظریه الیوت، از موج‌های کوچک‌تری تشکیل شده است. این الگوها همیشه خود را تکرار می‌کنند. البته در بازار سرمایه، هیچ روندی تا همیشه ادامه نخواهد داشت و در یک نقطه، روند تغییر خواهد کرد.

 

کاربرد امواج الیوت

با استفاده از امواج الیوت، می‌توانیم بهترین نقطه برای ورود به هر بازار مالی را شناسایی کرده و بهترین زمان برای خروج از آن را هم تعیین کنیم. این‌گونه می‌توانیم سود خوبی در بازارهای مالی کسب کنیم و از ضررهای احتمالی پیشگیری کنیم. امواج الیوت، در همه بازارهای مالی کاربرد دارد:

  • طلا
  • سکه
  • دلار
  • نفت
  • فارکس
  • سهام
  • و …

از آن‌جایی که مردم عادی در بازار سهام، دلار و سکه بیشتر حضور دارند، در این ۳ بازار، امواج الیوت را بیشتر مشاهده می‌کنیم. 

 

فیلم آموزش امواج الیوت

برای مشاهده فیلم آموزش امواج الیوت، روی عکس زیر کلیک کنید و منتظر بمانید.

برای پخش شدن فیلم، روی عکس بالا کلیک کنید و منتظر بمانید.

 

الگوی امواج الیوت

آقای الیوت بیان کرد که بازارهای روندی، در الگویی حرکت می‌کنند که به آن الگوی امواج ۳-۵ می‌گوییم.

این امواج، به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

    1. امواج پیشرو (Impulsive)، که امواج ۱، ۳، ۵ و B هستند و به آن‌ها امواج همراه با روند می‌گوییم.
    2. امواج اصلاحی (Corrective)، که امواج ۲، ۴، A و C هستند و به آن‌ها امواج خلاف روند می‌گوییم.

از این جهت که امواج ۱ تا ۵ همراه با روند هستند، فاز پیشرو را تشکیل می‌دهند و به این دلیل که امواج ABC خلاف روند هستند، فاز اصلاحی نامیده می‌شوند. این اتفاق، در هر دو روند نزولی و صعودی صدق می‌کند.

در ادامه می‌خواهیم با این امواج آشنا می‌شویم؛ اما اجازه دهید برای درک بهتر این موضوع، آن‌ها را با یک مثال در بازار سهام، در امواج الیوت صعودی، توضیح دهیم. این‌گونه به راحتی با تاثیرات رفتار معامله‌گران در بازار سرمایه، آشنا می‌شوید.

تصور کنید شرکتی مدیر خوبی ندارد. اعضای هیئت مدیره تصمیم به تغییر مدیر شرکت می‌گیرند. آن‌ها مدیر جدیدی را که سابقه مدیریتی خوبی دارد، انتخاب می‌کنند؛ اما این مسئله را عمومی نکرده و در حد مطرح‌کردن بین خود نگه می‌دارند. در ادامه، اتفاقاتی رخ می‌دهد که موجب ایجاد امواج الیوت می‌شود.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

موج اول

در موج اول، سهام شروع به حرکت افزایشی می‌کند. در موج اول، هیچ‌کس از رشد یا ریزش بازار خبر ندارد و اگر تغییری هم ایجاد شود، تحلیلگران ممکن است تنها دلیل آن را تقاضای بیشتر بدانند؛ اما در پشت پرده، اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است. به همین دلایل، موج اول را موج مافیا می‌نامند!

اعضای هیئت مدیره می‌دانند که با حضور مدیر جدید، شرکت رونق گرفته و کسب و کار شرکت بهتر می‌شود. آن‌ها با کد بورسی اطرافیان خود، شروع به خرید سهام شرکت می‌کنند؛ بنابراین حجم معاملات شرکت افزایش کلانی یافته و تقاضا برای سهام شرکت افزایش می‌یابد. به همین دلیل، براساس قانون عرضه و تقاضا، با افزایش میزان تقاضا، قیمت سهم افزایش می‌یابد.

موج دوم

در موج دوم، مافیا و افراد پشت پرده، خریدشان به پایان رسیده است. به همین دلیل با کاهش میزان تقاضا و پیشی گرفتن میزان عرضه سهام شرکت کمی کاهش قیمت خواهد داشت.

در موج دوم، خرید اعضای هیئت مدیره به پایان رسیده و آن‌ها به‌دنبال برکنارکردن مدیر فعلی و ورود مدیر جدید به شرکت هستند.

موج سوم

موج سوم، معمولا مهم‌ترین و طولانی‌ترین موج است؛ زیرا در این مرحله، سهام توجه عموم مردم را جلب کرده است. به موج سوم، موج فعالان حرفه‌ای بازار و تحلیلگران تکنیکال و بنیادی گفته می‌شود. این موج، بلندترین و پرقدرت‌ترین موج در الیوت است که در اندیکاتور مکدی، بالاترین قله را دارد.

با ورود مدیر جدید و تشکیل جلسه معارفه، او از برنامه‌های خود می‌گوید؛ مانند افزایش تولید، تاسیس نمایندگی‌های جدید و دریافت وام کم‌بهره. با انتشار خبرهای جلسه معارفه،

  • تحلیلگران بنیادی خبرهای مجمع را بررسی کرده و EPS آن را محاسبه می‌کنند.
  • تحلیلگران تکنیکال در اندیکاتورها سیگنال خرید یا شکسته‌شدن مقاومت سهام به سمت بالا را مشاهده می‌کنند.

براساس این نتایج، تحلیلگران بازار شروع به خرید سهام شرکت می‌کنند.

تحلیل تکنیکال چیست

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

تحلیل تکنیکال + کاربرد آن در ۷ بازار مالی دنیا

خواندن مطلب

موج چهارم

در انتهای موج ۳ و شروع موج ۴، قیمت سهام به ارزش ذاتی که مدنظر تحلیلگران بنیادی است، می‌رسد. تحلیلگران تکنیکال هم با استفاده از فیبوناچی، هدف سهام را شناسایی کرده و به هدف خود رسیده‌اند. بنابراین، تحلیلگران فروش سهام را شروع کرده و عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و ریزش سهم شروع می‌شود. موج ۴ مرحله تثبیت سود و بستن معامله (فروش) است.

موج پنجم

در موج پنجم، مردم بیشتری سهام را می‌خرند و سهام بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تعدادی از معامله‌گران در موج پنجم، شروع به ارائه دلایل غیرمنطقی برای خرید سهام می‌کنند و وقتی با نظر آن‌ها مخالفت می‌شود، سعی می‌کنند نظر مخالف را خفه کنند. در موج پنجم، سهام بیش از حد گران می‌شود و مخالفان سهام شروع به فروش سهم می‌کنند. این قسمت، جایی است که الگوی ABC شروع می‌شود.

در موج ۵، کسانی که هیچ اطلاعی از بازارهای مالی ندارند، با پرس‌وجو از اطرافیان این سهم را پرسود شناسایی کرده و در موج ۵ شروع به خرید می‌کنند. رشد سهام در موج ۵، هیچ دلیل بنیادی ندارد و دلیل تکنیکال آن هم فقط می‌تواند پیشی‌گرفتن تقاضا بر عرضه باشد. این جمله در موج ۵ معروف است که در موج ۵، مردم ناآگاه تحلیلگر می‌شوند.

تحلیل بنیادی

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

تحلیل بنیادی + آموزش مهم‌ترین مفاهیم مالی آن

خواندن مطلب

موج A

در موج A، خرید مردم عادی تمام شده است و هیچ شخص حقوقی هم از سهام حمایت نمی‌کند؛ زیرا قیمت سهم گران است. به همین دلیل، سهم در موج A، ریزش می‌کند.

موج B

پس از ریزش سهم در موج A، به این دلیل که سهام به کف موج ۴ می‌رسد و در مرحله قبل در این موج رشد صورت گرفته است، کف موج ۴ حمایت محسوب می‌شود و بنابراین، سهام در موج B رشد کوتاهی خواهد داشت.

از طرفی، در موج B، عده‌ای که متوجه اشتباه خود شده‌اند، باز هم سهام می‌خرند تا با افزایش نسبی در قیمت سهم، ضرر خود را جبران کنند و بدون هیچ سود یا ضرری از سهم خارج شوند. عده‌ای هم که قیمت‌های رویایی برای خود درنظر گرفته‌اند، باز هم سهام می‌خرند تا سود زیادی کسب کنند!!!

موج C

در موج C، افراد دسته اول سهام خود را می‌فروشند و در نقطه سربه‌سر از سهم خارج می‌شوند. در انتهای موج C، افراد دسته دوم هم که از دست‌یابی به رویاهای خود ناامید شده‌اند، با ضررهای بزرگ از سهم خارج می‌شوند. در صورتی که تحلیلگران در موج C، قیمت سهم را ارزشمند می‌دانند و موقعیت را برای خروج مناسب نمی‌دانند؛ زیرا سهم در این نقطه، پایین‌تر از ارزش ذاتی قرار دارد. به همین دلیل، در انتهای موج C تحلیلگران و مافیای بازار شروع به خرید سهم می‌کنند.

 

سیکل امواج صعودی در نظریه امواج الیوت
سیکل امواج الیوت صعودی
سیکل امواج نزولی در نظریه امواج الیوت
سیکل امواج الیوت نزولی

 

تعریف ریز موج

در بین موج‌های الیوتی، می‌تواند موج‌های کوچک‌تری که به آن ریز موج می‌گوییم، تشکیل شود. ریزموج ها، کوچک‌ترین موج‌هایی هستند که می‌توانیم روی نمودار ببینیم و موج‌هایی با درجات کوچک‌تر از موج‌های اصلی هستند. بهتر است اعداد یا حروف ریزموج‌ها را داخل پرانتز بنویسیم.

  • در امواج ۱ و ۳ و ۵ و A و C که امواج پیشرو (Impulsive) هستند، ریزموج‌ها شامل موج‌های ۱ تا ۵ هستند.
  • در  امواج ۲ و ۴ و B که امواج اصلاحی (Corrective) هستند، ریزموج‌ها شامل موج‌های ABC هستند.

امواج زیر با ریزموج‌های خود یک سیکل (چرخه) کامل امواج الیوت را می‌سازند:

  • امواج ۱ و ۲
  • امواج ۳ و ۴
  • امواج A و B

در تصویر زیر، یک سیکل کامل امواج الیوت را با ریزموج‌های آن می‌بینید. برای جلوگیری از پیچیدگی امواج، فقط یکی از ریزموج‌ها را نامگذاری کردیم.

ریزموج ها در نظریه امواج الیوت
ریزموج ها در یک سیکل کامل امواج الیوت

 

قوانین امواج الیوت

در نظریه امواج الیوت، ۳ قانون وجود دارد که غیرقابل تغییر هستند. از آن‌جایی که کلید استفاده از نظریه موج الیوت، شناسایی صحیح امواج است، این ۳ قانون را همیشه به یاد داشته باشبد.

قانون اول

موج ۳، هیچ‌گاه کوتاه‌ترین موج پیشرو (Impulsive)، نسبت به موج ۱ و ۵، نخواهد بود.

قانون دوم

موج ۲، هیچ‌گاه پایین ‌تر از ابتدای موج ۱ قرار نخواهد گرفت.

قانون دوم نظریه الیوت
نقض قانون دوم نظریه الیوت

قانون سوم

انتهای موج ۴، نباید هیچگاه از انتهای موج ۱ عبور کند. به عبارت دیگر، موج ۴ هرچه‌قدر بخواهد، می‌تواند خود را اصلاح کند، اما نباید انتهای موج ۱ را به سمت پایین بشکند. به همین دلیل، ما هر موجی را موج ۱ نمی‌نامیم؛ زیرا در برخی از آن‌ها انتهای موج ۴ بلندتر از انتهای موج ۱ است.

قانون سوم نظریه الیوت
شکل درست و نادرست امواج الیوت

سایر قوانین نظریه الیوت

تعدادی از قوانین هم وجود دارند که می‌توانند نقض شوند، اما مشکلی ایجاد نمی‌کنند:

  • این امکان وجود دارد که انتهای امواج ۳ و B و امواج ۴ و A در یک راستا قرار بگیرند و الگوی سر و شانه را ایجاد کنند.
  • در اکثر مواقع، انتهای موج ۵ بالاتر از انتهای موج ۳ قرار می‌گیرد. اما این دو موج می‌توانند در یک راستا هم قرار بگیرند و الگوی دو قلّه را به وجود آورند. موج B هم ممکن است یک پولبک به کف حمایتی موج ۴ داشته باشد.
الگوها در نظریه امواج الیوت
الگوهای دو قله و سروشانه در نظریه الیوت

 

اگر با الگوهای تحلیل تکنیکال آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را بخوانید.

آموزش رایگان الگوها در تحلیل تکنیکال مقدماتی تا پیشرفته

 

اندیکاتور امواج الیوت

اندیکاتور مکدی (MACD)، ابزار موج شمار در نظریه امواج الیوت است.

در اندیکاتور مکدی بین موج ۳ و موج ۵، واگرایی وجود دارد. منظور از واگرایی این است که نمودار قیمت و اندیکاتور، خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند. وقتی اندیکاتور واگرایی را نشان دهد، به این معناست که در قیمت، تغییر ایجاد می‌شود.

 

نحوه محاسبه اندازه امواج در نظریه الیوت

در قانون دوم نظریه الیوت گفتیم که: اگر موج ۳ بلندترین نمودار در امواج الیوت نبود، نباید کوتاه‌ترین موج هم باشد. منظور از اندازه امواج الیوت، اختلاف قیمت انتهای یک موج، با انتهای موج قبلی آن است؛ نه طول موج‌ها. طول خطوط اصلی در نمودارهای خطی و کندل استیک برای ما اهمیت ندارد؛ زیرا آن‌ها فقط تعداد روز را نشان می‌دهند و هنگام استفاده از این نمودارها، باید ارتفاع خطوط را محاسبه کنیم.

بنابراین، زمانی که نسبت به اندازه صحیح امواج مشکوک بودید، شیب امواج الیوت را بررسی کنید. اگر اختلاف زیادی بین آن‌ها وجود داشت، ارتفاع آن‌ها را بررسی کنید.

برای آسان‌تر شدن این مسئله، به ارتفاع میله‌های اندیکاتور مکدی در امواج ۳ و ۵ دقت کنید. طول میله‌های موج ۳ در اندیکاتور مکدی، باید از طول میله‌های موج ۵ و موج ۱ بزرگ‌تر باشد.

نحوه محاسبه صحیح امواج در نظریه الیوت
نحوه محاسه ارتفاع امواج الیوت

 

در مقاله زیر با بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال و بورس آشنا شوید.

آموزش اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال

 

نسبت های فیبوناچی امواج الیوت

زمانی که موج ۱ و ۲ را داریم، برای پیدا کردن موج ۳، از ابزار فیبوناچی استفاده می‌کنیم. در امواج الیوت، انتظار داریم بازار به اهداف بلندمدت فیبوناچی برسد؛ زیرا موج ۳، موج بلند بازار است. به این دلیل که موج ۳، بلندترین موج در امواج الیوت است، انتظار داریم موج ۳ تا حدود ۲۶۱ و ۴۲۳ فیبوناچی رشد داشته باشد.

در امواج الیوت، موج‌های اصلاحی، تا حدود ۳۸% فیبوناچی حرکت می‌کنند.

کاربرد فیبوناچی در امواج الیوت
استفاده از ابزار فیبوناچی در امواج الیوت

 

اگر با فیبوناچی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را بخوانید.

آموزش رایگان فیبوناچی در تحلیل تکنیکال و بورس

 

چگونه امواج الیوت را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص امواج الیوت، از اندیکاتور مکدی کمک می‌گیریم. برای این کار، مراحل زیر را به ترتیب طی می‌کنیم:

  1. در اندیکاتور مکدی، بلندترین قله را پیدا کرده و آن را موج ۳ می‌نامیم.
  2. واگرایی بین موج ۳ و موج ۵ را پیدا کرده و آن را موج ۵ می‌نامیم.
  3. وسط دره موج ۳ و موج ۵ را موج ۴ می‌نامیم.
  4. گودال مکدی را که قبل از موج ۳ قرار دارد، پیدا کرده و آن را موج ۲ می‌نامیم.
  5. قله قبل گودال مکدی (موج ۲) را هم موج ۱ می‌نامیم. شروع موج ۱، از نقطه صفر اندیکاتور مکدی و از جایی خواهد بود که مکدی تغییر جهت داده است.

تشخیص شروع امواج الیوت

هدف ما این است که در موج ۳ که موج تحلیلگران است، وارد بازار شویم. پس از تشخیص موج ۳، می‌توانیم با استفاده از فیبوناچی، انتهای موج ۳ را شناسایی کنیم.

 

(کاربرد) امواج الیوت در بورس

زمانی که قصد استفاده از روش تحلیل الیوت در بازار بورس را داریم، بهتر است:

  • از تایم فریم‌های روزانه و هفتگی در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت استفاده کنیم.
  • سهامی را انتخاب کنیم که حداکثر ۲ پیش‌بینی برای آن وجود داشته باشد؛ هر دو یا صعودی یا هر دو نزولی.
  • حجم معاملات مناسبی، متناسب با میزان سهام شناور، مدت زمان انتخابی برای سرمایه‌گذاری و شرایط بازار داشته باشد.
  • سهام در گذشته براساس عوامل بنیادی فعالیت کرده باشد.
  • به میزان کمتری تحت تاثیر عوامل اقتصادی قرار بگیرد.
  • سهام کوچکی را انتخاب نکنیم.
  • سهام حقوقی فعال داشته باشد.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

۸ نکته مهم در نظریه امواج الیوت

در تکمیل مطالب مطرح‌شده در این مقاله، ۸ نکته مهم را برای شما مطرح می‌کنیم:

  1. امواج ۱ و ۵ تقریبا و معمولا از نظر ارتفاع یک اندازه هستند.
  2. در نظریه الیوت، به دنبال تشخیص ابتدای موج ۳ برای بازکردن معامله (خرید) هستیم و بهتر است در موج ۴ معامله را ببندیم (فروش).
  3. خرید در موج ۵ و فروش در موج C بسیار هیجانی است.
  4. شناسایی موج ۵ که نقطه نهایی و آخرین فرصت برای خروج است، اهمیت بالایی دارد.
  5. در حرکات خلاف بازار، قیمت کمی اصلاح می‌شود و تا حدود سطح اول فیبوناچی حرکت می‌کند تا موج جدید را ایجاد کند.
  6. بهتر است حروف یا شماره هر موج را در انتهای آن قرار دهیم؛ اما اگر آن را در وسط موج هم قرار دهیم، اشکالی ندارد.
  7. زمانی که در یک تایم فریم نتوانستیم جزئیات امواج را تشخیص دهیم، می‌توانیم تایم فریم را کاهش دهیم تا جزئیات واضح‌تر شوند. برای مثال اگر تایم فریم را هفتگی قرار داده‌ایم، برای نمایش بهتر جزئیات، می‌توانیم تایم فریم را به روزانه تغییر دهیم.
  8. روش الیوت، نقشه راه آینده را به ما نشان می‌دهد و برخلاف سایر روش‌های تحلیل تکنیکال، روی حرکات قیمت و امواج آن تمرکز می‌کند.
آموزش تحلیل تکنیکال

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش رایگان تحلیل تکنیکال مقدماتی تا پیشرفته

خواندن مطلب

 

جمع بندی مقاله

  • حتی اگر با تحلیل تکنیکال آشنایی نداشته باشیم، با استفاده از روانشناسی بازار می‌توانیم تشخیص دهیم که بازار در کجا قرار دارد و بعد از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد. این روشی است که نظریه امواج الیوت از آن استفاده می‌کند.
  • نظریه الیوت، برای هر الگویی اهداف دقیقی با استفاده از فیبوناچی، ارائه می‌کند.
  • به موج‌هایی که در جهت روند بازار هستند، موج‌های پیشرو (۱، ۳، ۵ و B) و موج‌هایی که خلاف روند بازار هستند، موج‌های اصلاحی (۲، ۴، A و C) می‌گوییم.
  • موج‎‌های ۱ تا ۵ با یکدیگر فاز پیشرو را تشکیل می‌دهند.
  • موج‌های ABC با یکدیگر فاز اصلاحی را تشکیل می‌دهند.
  • در فاز پیشرو، به‌ترتیب مراحل زیر رخ می‌دهد:
  1. موج ۱: رشد کوتاه
  2. موج ۲: اصلاح
  3. موج ۳: رشد بزرگ
  4. موج ۴: اصلاح
  5. موج ۵: رسیدن به نقطه موردنظر

 

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با نظریه امواج الیوت آشنا کرده و مهم‌ترین مباحث آن را به زبان ساده بیان کنیم. هدف ما این بود که شما به راحتی و بدون اصطلاحات پیچیده، این نظریه را بیاموزید و با کاربرد درست آن، سرمایه‌گذاری‌های موفقی در بازارهای مالی داشته باشید. امیدواریم این وظیفه را به درستی انجام داده باشیم.

 

پیشنهاد دانشیار آی تی برای یادگیری امواج الیوت

اگر می‌خواهید با نظریه امواج الیوت آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم دوره تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت) را مشاهده کنید. این دوره توسط آقای مرتضی علی‌یاری از مدرسین قدیمی و برجسته دانشیار آی تی تدریس می‌شود.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 403 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.