دانشیار ای تی تفاوت فرز سنگبری و آهنگری چیست ؟ - دانشیار آی تی

در گذشته مردم برای بریدن فلز، سنگ و مصالح ساختمانی از ابزارهای دستی استفاده می‌کردند. استفاده از این ابزارها، کاری وقت‌گیر و پرهزینه بوده و به نیروی انسانی زیادی نیاز داشت. در نتیجه برای ساده‌تر شدن کار، دستگاه‌های فرز ساخته شدند. این دستگاه‌ها به دو شکل فرز سنگبری و فرز آهنگری ساخته شد اند و کاربردهای متفاوتی دارند. اما واقعا تفاوت فرز سنگبری و آهنگری چیست ؟ در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی هر یک از این دو نوع فرز، کاربرد فرز سنگبری و کاربرد فرز آهنگری را به صورت جداگانه برای شما شرح دهیم.

فرق فرز سنگبری و آهنگری

پیش از بررسی تفاوت فرز سنگبری و آهنگری به معرفی فرز سنگبری و فرز آهنگری می پردازیم:

در ادامه می خوانید…

 

فرز سنگبری چیست ؟

با توجه به نام این فرز می‌توان نتیجه گرفت که فرز سنگبری برای برش انواع سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این ابزار یک ابزار ساختمان سازی است که جهت برش و سنباده زدن سنگ و گرانیت استفاده می‌شود. کاربرد فرز سنگبری بیشتر در نما سازی ساختمان‌ها است. صفحه بزرگ و چرخان فرز سنگبری با سرعت ۶ هزار الی ۶ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد و سنگ‌هایی تا قطر ۲۳۰ میلی متر را برش می‌زند.

فرز آهنگری چیست ؟

همان طور که از اسم این فرز پیداست، فرز آهنگری برای برش آهن آلات و فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نتیجه عمده کاربرد فرز آهنگری در ساخت و ساز و صنعت است. اگر گمان می‌کنید که با استفاده از اره آهن بُر می‌توان کار فرز آهنگری را انجام داد، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. تعداد دور آزاد این فرز از فرز سنگبری بیشتر بوده و حدود ۸ هزار الی ۸ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه است. فرز آهنگری در حین داشتن سرعت و قدرت بالا، انرژی کمی را مصرف می‌کند؛ در نتیجه می‌توان آن را یک فرز محبوب و پرکاربرد دانست.فرق فرز سنگبری با آهنگری


بیشتر بخوانید : انواع سنگ فرز


تفاوت فرز سنگبری و آهنگری چیست ؟

پس از معرفی این دو نوع فرز، نوبت به آن می‌رسد که تفاوت فرز سنگبری و آهنگری را برای شما شرح دهیم. همان طور که در قسمت‌های قبلی هم دیدید، اصلی‌ترین فرق فرز سنگبری و آهنگری در سرعت چرخش آن‌ها است. این تفاوت در حدی است که سرعت آزاد فرز آهنگری را می‌توان حدود ۲ هزار دور بیشتر از سرعت آزاد فرز سنگبری دانست. این تفاوت فرز سنگبری با آهنگری به علت درشت‌تر بودن دنده فرز سنگبری است؛ وگرنه این دو فرز هیچ تفاوتی در نوع آرمیچر ندارند. تفاوت‌های بین فرز سنگبری و آهنگری موجب می‌شود که نتوان آن‌ها را به جای هم مورد استفاده قرار داد؛ چرا که در صورت استفاده از هر یک از این دو نوع فرز به جای دیگری، ممکن است آسیب‌هایی جدی به شما وارد شود. البته تنها در صورت انجام کارهای سبک می‌توانید از این دو نوع فرز به جای هم استفاده کنید. کوچکتر بودن قطر صفحه فرز آهنگری نسبت به صفحه فرز سنگبری را می‌توان یکی دیگر از تفاوت‌های فرز سنگبری و آهنگری دانست.

با توجه به انواع تفاوت بین فرز سنگبری و آهنگری که در این قسمت به آن‌ها اشاره شد، بهتر است پیش از خرید هر کدام از این دو نوع فرز، حتما به کاربرد آن‌ها توجه داشته باشید و کارایی هر دو را با کار مورد نظر خود مقایسه کنید.

چند نکته ایمنی که در زمان استفاده از فرز سنگبری و آهنگری باید به آن‌ توجه کنید:

کار کردن با فرزهای سنگبری و آهنگری می‌تواند خطرناک باشد و به شما آسیب بزند. اگر می‌خواهید در برابر این آسیب‌ها در امان باشید، بهتر است چند نکته ایمنی را بدانید و رعایت کنید. از جمله نکات ایمنی قابل توجه در استفاده از فرزهای سنگبری و آهنگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چک کردن تیغه‌های فرز، پیش از استفاده و اطمینان پیدا کردن از محکم و سالم بودن آن‌ها الزامی است.
  • به هیچ وجه تیغه فرز را خودتان جای گذاری نکنید و برای انجام این کار از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
  • قطعه کار را در فاصله استاندارد تا فرز قرار دهید که احتمال آسیب به انگشتان شما به حداقل برسد.
  • در زمان استفاده از دستگاه فرز، از قرار دادن حجم و وزن زیادی در دستگاه فرز خودداری کنید تا آسیبی به دستگاه و انگشتانتان وارد نشود
  • چنان چه احساس کردید که مهره محور فرز دستگاه بیش از حد محکم شده است، دستگاه را خاموش کرده و آن را با استفاده از ابزار مخصوص کمی شل کنید. در صورت استفاده از نیروی چرخشی دستگاه برای باز کردن مهره، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به خودتان وارد کنید.
  • خواندن دفترچه راهنمای دستگاه فرز، پیش از استفاده از آن، الزامی است. چرا که در این دفترچه ، شرایط استفاده از دستگاه و تنظیم سرعت و بار لازم برای کار به شما توضیح داده شده است.
  • دست‌ها و بدن خود را در زمان استفاده از دستگاه فرز در فاصله استاندارد قرار دهید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن به وسیله پلیسه های تولید شده توسط دستگاه فرز، بهتر است از عینک حفاظتی استفاده کنید و پس از خاموش کردن دستگاه، تراشه‌های پلیسه را جمع آوری کنید.
  • لباس‌های گشاد، شال گردن و انگشتر خود را قبل از کار کردن با دستگاه خارج کنید؛ چرا که گیر کردن این موارد در دستگاه فرز می‌تواند شما را به سمت این دستگاه بکشاند و خطرات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.
  • با قرار دادن یک حفاظ مناسب روی دستگاه، از بروز آسیب‌های احتمالی در زمان شکسته شدن تیغه جلوگیری کنید.
  • دستگاه را با استفاده از روغن‌های مخصوص خنک کنید.

بیشتر بخوانید : نکات ایمنی کار با فرز


تفاوت فرز سنگبری با آهنگری

اگر قصد دارید یکی از این دو نوع فرز را خریداری کنید، توصیه می‌کنیم حتما با یک شخص کاربلد در این زمینه مشورت کنید و فرزی را که با نوع فعالیت‌های شما متناسب است، خریداری کنید.

جهت خرید دستگاه فرز سنگبری و آهنگری به موارد زیر توجه کنید :

  1. قطر صفحه
  2. نوع کارایی
  3. سرعت دستگاه
  4. مارک دستگاه

سخن پایانی:

در این مقاله تلاش کردیم تا با شرح تفاوت فرز سنگبری و آهنگری و  همچنین کاربردهای فرز آهنگری و سنگبری ،شما را در جهت درک بیشتر از کارایی این دو نوع فرز و نکاتی که جهت خرید این دستگاه ها نیاز است به آن توجه کنید ،راهنمایی کنیم.

شرکت ارزان فروشی این دستگاه ها را با گارانتی بلند مدت به فروش می رساند و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از محصولات ارزان فروشی با ما تماس حاصل فرمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 91 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.