دانشیار ای تی فناوری چطور به یادگیری کمک می‌کند - دانشیار آی تی

یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های فناوری به بهبود کارآیی آموزش، داده‌ای است که برای آن تولید می‌کند. با این حال راه‌های بی‌شمار دیگری نیز وجود دارد که فناوری می‌تواند از طریق آنها برای یادگیری سودمند باشد.

در ستایش فناوری و نقش کلیدی‌اش در بهبود کارآیی آموزش: فناوری چطور به یادگیری کمک می‌کند

فناوری جهان ما را جالب‌تر می‌کند و در حال تغییر چشم‌انداز ما است. تعاریف استاندارد گذشتهٔ را بازتعریف می‌کند و تحول‌آفرین بزرگی بوده است؛ چوبی جادویی که قدرت ایجاد یا انجام کارهایی را به ما می‌دهد که در گذشته غیرقابل تصور بودند. فناوری شیوهٔ انجام کار و برقراری تعامل را تغییر داده است. امروزه زندگی بدون فناوری قابل درک نیست. برای نسل هزاره، این ادامه و بخشی از وجود خود آن‌ها است. (نسل هزاره جوان‌ها و نوجوان‌هایی هستند که در هزارهٔ جدید بزرگ شده‌اند، اولین نسلی که والدینشان از آنها کمک می‌گیرند)، پس طبیعی است که هر چیزی که به آن‌ها مربوط می‌شود باید رنگی از فناوری داشته باشد. اولیور وندل هولمز، نویسنده و فیزیکدان آمریکایی گفته بود: «ذهن بشر، زمانی که برای اولین بار با ایده‌ای جدید کش می‌آید، دیگر هرگز به ابعاد اصلی‌اش برنمی‌گردد».

فناوری و صنعت یادگیری

فناوری در زندگی ما، آن اندیشه‌ای است که فرصت بهتر بودن و بهتر انجام دادن کارها را برای‌مان فراهم می‌کند. تکنولوژی در حال تغییر روش پردازش، درک مسائل و شیوهٔ یادگیری ما است. در عصر گذشته، جذابیت‌های فناوری صنعت یادگیری را مجذوب خود کرد و توانست از طریق خارج کردن یادگیری از فضای کلاس‌های معمول و سپردن کنترل آن به دست یادگیرندگان برای یادگیری مفید باشد. با توجه به اینکه تعداد گوشی‌های همراه نسبت به تعداد افراد افزایش پیدا کرده و بیشتر از ۴۵٪ از دنیا با اینترنت به هم وصل می‌شوند، فراهم‌کنندگان آموزش با استفاده از فناوری، راه‌های بیشتری برای بهبود کارآیی یادگیری در اختیار دارند.

افزایش گوشی‌های موبایل و قابلیت اتصال به اینترنت بهتر، یقیناً مسیر یادگیری را تغییر داده؛ چه در کلاس‌های معمولی و چه در یادگیری آنلاین. کامپیوترها و گوشی‌های همراه مثل iPad، بخش جدایی‌ناپذیر آموزش کلاسی است و به دانش‌آموزان و دانشجویان این اجازه را می‌دهد که با سرعت مطلوب خودشان و با استفاده از برنامه‌های دیجیتال و آنلاین کارهای پیچیده انجام دهند. درست از زمان مهد کودک تا تحصیلات عالی، فناوری گوشی‌های همراه، دانش‌آموزان را با یادگیری بهتر درگیر می‌کند.

در حالی که فراهم‌کنندگان یادگیری الکترونیک، به درستی، بر محتوای یادگیری تأکید جدی دارند، یک سیستم مدیریت یادگیری یا LMS به فراهم‌کنندگان یادگیری اجازه می‌دهد تا محتوای بهتری بسازند، مدیریت کنند، تحویل دهند و همچنین عملکرد یادگیرندگان را به کمک ابزارهای پی‌گیری و گزارش، بازرسی و کنترل کنند. در اینجا هم، فناوری از طریق ارزیابی توانایی‌های یادگیرندگان و تأثیر بر سرعت یادگیری آنها، باعث بیشتر شدن کارآیی فرآیند یادگیری می‌شود، و به فراهم‌کنندگان یادگیری فرصت می‌دهد تا به راحتی دوره‌های خود را به روز کنند.

فناوری‌های دیجیتال به کمک یادگیری می‌آید

واقعیت افزوده و مجازی

فناوری همچنین توانسته کلاس‌ها را جذاب‌تر کند. فناوری‌هایی مثل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بازی‌آرایی (gamification)، فضای آموزشی مناسبی را در چشم‌انداز یادگیری فراهم کرده‌اند. امروزه، مدارس زیادی را می‌بینیم که از کیت سفر گوگل (Google Expeditions Kit) برای بردن دانش آموزان به گردش‌های علمی مجازی در سراسر دنیا و گاهی حتی در محدوده‌های زمانی مختلف استفاده می‌کنند. با کمک یک عینک واقعیت مجازی Mattel View یا هدست گوگل کاردبرد (Cardboard Google)، هر گوشی هوشمندی می‌تواند به یک دستگاه واقعیت مجازی تبدیل شود. همچنین شاهد همه جانبه‌تر شدن تجربه‌های بازی‌آرایی هستیم. با گرافیک‌های‌ بازی پیچیده، بازی‌آرایی به بخش ضروری طراحی آموزشی تبدیل ‌شده؛ چرا که محتوا را متقاعد کننده‌تر و جذاب‌تر می‌سازد و بنابراین یادگیری را بهبود می‌بخشد. فناوری بازی‌آرایی به طراحان آموزشی این فرصت را می‌دهد تا محتوای خسته‌کننده را به محتوایی جذاب تبدیل کرده و موضوعاتی برانگیزاننده‌تر برای کامل کردن یک واحد آموزشی خاص ارائه دهند.

فناوری ابزارهای پوشیدنی هم برای بهبود کارآیی یادگیری تلاش می‌کند. با همه‌گیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های همراه، ابزارهای پوشیدنی مسیر هموارتری برای ورود به کلاس‌های درس دارند. مطالعه‌ای توسط eMarketer بیان می‌کند که ابزارهای پوشیدنی تا سال ۲۰۱۸، به ۸۱.۷ میلیون مصرف‌کننده خواهند رسید. Technavio انتظار دارد استفاده از ابزارهای پوشیدنی در کلاس تا سال ۲۰۲۰ در یک CAGR (نرخ رشد ترکیبی سالانه) نزدیک به ۴۶٪ رشد کند. به این دلیل که این فناوری پتانسیل فراهم کردن آموزش دو بعدی و تبدیل آن به سه بعدی را دارا است. فناوری پوشیدنی به ویژه کار آموزش محصول را کارآمدتر کرده است، چرا که تجربه یادگیری ژرف‌تر، و پیشتیبای بی‌درنگ پس از آموزش را فراهم می‌آورد.

داده و فناوری ابری

داده‌ای که فناوری برای یادگیری تولید می‌کند یکی از روش‌های مهمی است که در آن فناوری به یادگیری سود می‌رساند. این داده‌ها، بزرگ یا کوچک، زمانی که قصد شناسایی راه‌های بهبود کارآیی و درگیرکنندگی برنامه‌های یادگیری را داریم، اهمیتی حیاتی پیدا می‌کند.

شرکت‌های بزرگ از کلان داده بهره می‌گیرند تا کسانی که به آموزش نیاز دارند را شناسایی کنند، تناوب در آموزش را تعیین کنند، تعامل دانش‌آموزان با دوره درسی را ارزیابی کنند و فرصت دریافت بازخورد زنده از این دانش‌آموزان را داشته باشند. با ظهور عصر شخصی‌سازی، کلان داده بینشی که فراهم‌کنندگان یادگیری به آن نیاز دارند تا محتوای بهتر و مرتبط‌تری را به یادگیرندگان‌شان ارایه دهند در اختیار آنها قرار می‌دهد.

زمانی که به موضوع نقش فناوری برای موثرتر کردن یادگیری می‌پردازیم، چطور می‌توانیم از فناوری ابری که در همه جا حضور دارد صحبت نکنیم؟ با ظهور فناوری ابری در آموزش، کل این جهان کلاس درس ما است. ارتباط مکمل گوشی‌های همراه با فناوری ابری، کنترل یادگیری  را در اختیار یادگیرندگان قرار می‌دهد. با فناوری ابری، یادگیری در هر جایی امکانپذیر می‌شود؛ چرا که اسناد، ویدیو‌ها، ماژول‌ها و دیگر منابع یادگیری در این ابر ذخیره می‌شود و از طریق گوشی‌های همراه در دسترس قرار می‌گیرد.

فکر آخر

یادگیرندگان امروزی کم‌کم از دریافت‌کننده منفعل محتوا، به شرکت‌کنندگان فعال تبدیل می‌شوند که در فرآیند ایجاد یادگیری دانش آموز محوردخالت دارند. تأکید بر فراهم کردن تجربه یادگیری بهتر، مهم‌ترین و ضروری‌ترین وجه در اکوسیستم آموزشی است، چرا که یادگیرندگان از اینکه تنها دریافت‌کننده اطلاعات باشند فراری هستند. آیندهٔ یادگیری، تماماً در گرو فراهم کردن موقعیت یادگیری در هر مکانی از طریق بهبود دسترسی و افزایش همکاری است، هم در سطح محلی و هم جهانی… و فناوری بیش از هر چیزی می‌تواند ما را در این کار توانمند سازد.

منبع: Elearning Industry

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 181 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.