دانشیار ای تی معلمی یعنی امید داشتن - دانشیار آی تی

هر زمانی که چیزی رو یاد می‌دی، این فرصت درخشان رو داری که محرکی باشی که زندگی آدم دیگه‌ای رو متحول می‌کنه. – ریچل رابرتس

ما خیلی چیزها رو توی زندگی‌مون بدیهی می‌شمریم، آب تمیزی که می‌خوریم، غذایی که همیشه در دسترس ما است، تمام اختراعاتی که زندگی ما رو آسون‌تر می‌کنن، تمام شکل‌های ارتباطی که داریم تا تصویر و فکر و داستان رو منتقل کنیم، و حتی حس‌های آدم مثل بینایی و شنوایی و خیلی چیزهای دیگه… و از مهم‌ترین این چیزها، توانایی خوندن، نوشتن، شمردن، و شاید نقاشی کشیدن.

همیشه همین چیزهای ساده و بنیانی هستن که بدون توجه از کنارشون می‌گذریم و نمی‌بینیم که چطور زندگی ما بدون اونها ناقص می‌شه. خیلی از ما، آدم‌هایی که به ما این کارها رو یاد دادن فراموش می‌کنیم، معلم‌هایی که اینقدر روی زندگی ما تاثیر گذاشتن. اولین کسی که بهت انگلیسی یاد داد رو یادته؟ اولین معلم ریاضیت رو یادته؟ معلم اول دبستانت رو چطور؟

معلم‌ها آدم‌های مهمی هستن. احتمالا تعجب نمی‌کنی که بگم معلم خوب واقعا در موفقیت یک آدم تاثیرگذاره، پژوهش‌ها نشون داده که داشتن یه معلم قوی، حتی فقط برای یک سال، می‌تونه به موفقیت تحصیلی و کاری در آینده کمک کنه. انگیزه‌ای که معلم می‌تونه بده، راهنمایی‌هایی که می‌کنه، و الگویی که در ذهن ما می‌سازه تا سال‌ها با ما می‌مونه و مشوق ما است.

حتی در دنیای امروز با تمام دانشی که در اینترنت ریخته، معلم می‌تونه نقش خیلی مهمی بازی کنه. دانش اینترنتی اینقدر پراکنده و نامنظمه که حتی برای کسانی که بلدن اطلاعات رو در اینترنت پیدا کنن و خودشون یاد بگیرن، طی کردن مسیر یادگیری خیلی وقت‌گیر و فرساینده است. معلم در اینجا کسیه که این راه رو رفته، یادگرفتنی‌ها رو یاد گرفته، و امروز اینجاست تا به شکلی منظم تمام اطلاعات به درد بخوری که جویندهٔ دانش به دنبالشه رو در اختیارش بگذاره. معلم حتی می‌تونه راه و چاه رو نشون بده که چه چیزی رو یاد بگیریم، و کجا به دنبالش بگردیم.

ولی معلم بودن کار راحتی نیست. در تمام دنیا معلم‌ها از صبورترین آدم‌هان، در حالی که خیلی از این معلم‌ها با درآمد خیلی کم کار می‌کنن و سختی‌های کارشون خیلی زیاده، ولی به خاطر عشقشون به این کار ادامه می‌دن. معلمی یعنی همین، یعنی امید داشتن به نسلی که بعد از ما قراره بیاد و تحصیل کنه، کار کنه، زندگی کنه و دنیا رو به پیش ببره. معلمی یعنی فرصتی که روی زندگی صدها و شاید هزارها آدم دیگه واقعا تاثیر بگذاری، و تلاشی که برای این هدف می‌کنی.

خیلی خوبه که قدر کسانی که اینقدر در زندگی ما تاثیر می‌گذارن رو بدونیم. اگر هنوز با معلمت در ارتباط هستی یا می‌تونی باشی، چقدر خوب می‌شه که همین امروز یه نامه یا پیغام یا ایمیل برای بهترین معلم‌های زندگیت بنویسی و بهشون بگی که در زندگی تو چه تاثیری گذاشتن، و ازشون تشکر کنی. برای اونها چیزی با ارزش‌تر از این نیست. و چقدر خوب می‌شه که ما هم در این راه سهم خودمون رو ادا کنیم و دانشی که داریم رو به دیگران یاد بدیم. روز معلم رو به تمام معلم‌ها تبریک می‌گیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 174 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.