دانشیار ای تی ۱۱ گام برای رسیدن به منبع درآمد بیشتر - دانشیار آی تی

پدربزرگم روزگاری می‌گفت که آدما توی زندگی سه بار فرصت دارن که کاری بکنن و «زندگی‌شون رو در بیارن» – بار اول، جوون‌تر از اون هستن که بفهمن؛ بار دوم، گرفتار ترس و مسئولیت خانواده شده‌ان؛ و بار سوم، دیگه ازشون گذشته. مرد باهوشی بود و به عنوان یه کارآفرین یک میلیون دلار درآورد. اگر امروز زنده بود می‌تونم تصور کنم در چشم‌انداز اقتصادی فعلی به من توصیه می‌کرد که چند آب‌باریکه درآمد مختلف برای خودم بسازم، تا برای اتفاق‌های ناگزیری مثل بیکار شدن و قدیمی شدن مهارت‌های کاریم آماده باشم.

برای کسی که از قبل برای بیکار شدن برنامه‌ریزی کرده و چند تا منبع درآمد دیگه جور کرده، از دست دادن شغلش شاید حتی فرصتی برای تمرکز روی جریان‌های درآمدی دیگه و پیدا کردن منبع درآمد جدید باشه. می‌خوام ۱۱ نکته بگم که کمک می‌کنه چنین آدمی باشی.

۱. شغل اصلی‌ات رو رها نکن (هنوز نه)

شاید رویای این رو داشته باشی که خودت کار کنی، اما به هر حال خرج خورد و خوراک داری و باید سقفی بالای سرت باشه. آب‌باریکه‌های درآمدی موازی رو تدریجی و دونه دونه راه بنداز، تا وقتی که اینقدر درآمد داشته باشی که بتونه جایگزین درآمد الانت باشه.

۲. ببین دلت با چه کاریه

پیدا کن که چه مهارت‌ها و استعدادهایی داری و کمی در مورد امکان درآمدزایی از اون‌ها برای خودت تحقیق کن. یک نمونه مثال بزنم: یکی از دوستانم کارشناس بانکی بود و موفق هم بود اما قبل از فروپاشی بازار وام مالی و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ نگران وضعیت این صنعت شده بود. او پیانوزن ماهری هم بود و تصمیم گرفت به کمک این مهارت برای خودش منبع درآمد دیگری هم دست‌وپا کنه. در یک آموزشگاه موسیقی مشغول به کار شد و عصرها و آخر هفته‌ها به بچه‌های کوچک نواختن کیبورد یاد می‌داد و شاگرد خصوصی هم می‌گرفت. او تمام درآمد دومش رو پس‌انداز کرد و پس از مدتی تونست یک جای کوچک برای کار موسیقی خودش اجاره کنه. در نهایت او شغلش رو به عنوان کارشناس بانک از دست داد اما کار موسیقی‌اش رو ادامه داد و مهارت تدریسش رو به مهد کودک‌ها عرضه کرد، و اون‌ها هم خیلی خوشحال بودن که کسی رو پیدا کردن که در طول روز می‌تونه کلاس موسیقی تدریس کنه. امروز یه کسب‌وکار بزرگ برای مهدکودک‌ها راه انداخته، و دو تا معلم دیگه هم براش کار می‌کنن، و آموزشگاه خودش رو هم داره و همین‌طور رهبر موسیقی کلیسا هم شده. یک استعداد – سه منبع درآمد! حالا که بازار مسکن دوباره داره جون می‌گیره، به طور آزاد با دو موسسه مالی هم به عنوان کارشناس بانکی کار می‌کنه. سرش خیلی شلوغه، ولی تنوع رو دوست داره.

۳. مهارت جدید کسب کن

تجارت آنلاین واقعا چیز شگفت‌انگیزیه، و راه‌های خیلی زیادی هست که بشه اینترنتی پول درآورد. یه دوره آنلاین در طراحی وب و طراحی گرافیک بردار، یا کمی در مورد سئو تحقیق کن و بعد وبسایت و کسب‌وکار آنلاین خودت رو راه بنداز. دنیای وب با آغوش باز تو رو می‌پذیره – یه مهارت خاص پیدا کن که دوست داری گسترشش بدی. در اینترنت دنبال فرصت‌های درآمدی بگرد که به مهارت‌ها و استعدادهای تو بخوره، و ببین تقاضا و امکان برای مهارت‌های فعلی‌ات یا اونهایی که قصد داری به دست بیاری چقدره.

۴. بازارت رو پیدا کن

چه چیزی برای عرضه داری؟ و چه کسی بهش نیاز داره؟ برای فهمیدن این نکته باید کمی وقت بگذاری و تحقیق کنی، اما می‌تونی به سایت‌های آزادکاری سر بزنی و خیلی سریع کشف کنی که تقاضا برای چه خدماتی از آزادکارها وجود داره. اگر محصولی داری، چه کسی خریدارشه؟ بخشی از سریع پول درآوردن همین نکته است که مشتری‌های احتمالی رو با حداکثر سرعت و حداقل هزینه پیدا کنی، و خودت (و محصولت) رو وارد اون بازار کنی.

۵. خدمات یا محصولت رو بازاریابی کن

این شاید سخت‌ترین بخش کار باشه. اگر مهارت یا محصولت رو باید محلی بفروشی، خب مستقیما به سراغ مشتری‌های احتمالی می‌ری و خودت یا محصولت رو عرضه می‌کنی. اما اگر دنبال مشتری آنلاینی، نوع فعالیتت باید فرق داشته باشه. اگر متخصص یا کارشناس بازاریابی آنلاین نیستی، کمک گرفتن از یه آدم حرفه‌ای می‌تونه سرمایه‌گذاری خوبی باشه. اگر هم کمی به کار واردی و وقتش رو هم داری، نگاه کن که کسب‌وکارهای آنلاین موفق چه راهبردهایی برای بازاریابی دارن، و ازش تقلید کن.

۶. یه وبلاگ، یه وبسایت، و حساب شبکه‌های اجتماعی باز کن

چه کسب‌وکارت محلی باشه و چه گسترده، این چیزها رو لازم داری. در سطح محلی، می‌تونی کلی خرج برای تراکت پخش کردن و بروشور کنی، توی آگهی‌نامه‌ها و نیازمندی‌ها و روزنامه‌های محلی تبلیغ کنی. اما مردم امروز موبایل به دست شدن و به فناوری علاقه بیشتری دارن – این مردم آگهی‌نامه‌ها و تراکت‌ها رو می‌ریزن دور. تو باید جایی بری سراغشون که اون‌ها «هستن»، یعنی توی اینترنت. اگر بلد نیستی چطور وبلاگ راه بندازی، راهنماهای زیادی برای این کار روی وب هست. با وبلاگ کارهای خیلی زیادی می‌شه کرد. می‌تونی درباره خدمات و محصولات مرتبط با کارت آموزش و اطلاعات مفید ارائه بدی. می‌تونی از وبلاگت به تمام حساب‌های شبکه‌های اجتماعی (که باید داشته باشی) و به وبسایتت (که باید داشته باشی) لینک بدی.

وقتی وبلاگ، وبسایت، و حساب شبکه‌های اجتماعی برای خودت باز کردی، با ارائه چیزهای رایگان – مثلا یه کتاب الکترونیک – مردم رو به وبسایت خودت بکشون. آدرس ایمیل‌شون رو بگیر و با این کار لیست ایمیل‌های خودت رو به‌طور مداوم و کارامد بزرگتر کن. بگو که حاضر به ارائه وبینار و سمینار رودررو در ارتباط با خدماتت هستی. این کار دو فایده داره – یا مشتری جدید به دست میاری، یا همچنان که کسب‌وکارت بزرگتر می‌شه دیگران رو میاری که برای تو و با تو کار کنن. در وبسایت یا بلاگت یه نظرسنجی برگزار کن و ببین مشتری‌های فعلی/احتمالی هنوز چی می‌خوان یا لازم دارن. از نتایجش برای توسعهٔ چیزهایی که ارائه می‌دی استفاده کن.

۷. قدرت شبکه‌سازی رو دریاب

در جمع‌ها و رویدادهایی که آدم‌های حرفه‌ای جمع می‌شن حضور فعال داشته باش. در این جاها می‌تونی با صاحبان و تصمیم‌گیران کسب‌وکارها ارتباط‌سازی کنی و فعالیت‌های متقابل داشته باشین. شرکت‌کنندگان این سبک رویدادها معمولا از انواع سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسه‌ها میان و وقتی مشتری اون‌ها دنبال چیزی باشه که تو ارائه می‌دی، به تو ارجاعش می‌دن. و البته تو هم همین کار رو برای اون‌ها می‌کنی.

۸. جریان درآمد فعال و غیرفعال بساز

شبانه‌روز فقط ۲۴ ساعته. وقتی هنوز یه «شغل ثابت» عادی داری، شاید فقط بتونی یکی دو آب‌باریکه درآمد دیگه برای خودت جور کنی که احتیاج به حضور فعال تو داره. اما بخشی از امنیت مالی از جور کردن منابع درآمد غیرفعال میاد. اگر پول اضافه‌ای برای سرمایه‌گذاری داری، دنبال یه جای امن و مطمئن بگرد که با بازگشت قابل‌قبولی سرمایه‌ات رو به کار بندازی. چندین سال پیش با پولم در فروشگاهی شریک شدم و هر ماه بسته به درآمد فروشگاه پولی دریافت می‌کنم. شریکم به کارها رسیدگی می‌کنه و سهمی از درآمد رو برای این موضوع برمی‌داره، و از باقی درآمد فروشگاه سهم من رو هم می‌ده.

۹. از دیگران کمک بگیر

از تجربه کسانی که موفق شدن باریکه درآمدی برای خودشون دست‌وپا کنن استفاده کن. یاد بگیر چطور شروع کردن و چطور به مرور آب‌باریکه‌ها رو افزایش دادن. برای شروع حتی می‌تونی به سراغ کتاب‌هایی مثل «هفتهٔ کاری چهار ساعتی» و وبلاگ‌های مختلفی که در این‌باره صحبت می‌کنن بری.

۱۰. خجالت نکش و درخواستت رو مطرح کن

از مشتری‌های فعلی بخواه که به دیگران معرفیت کنن، ازت تعریف کنن، و بهت کمک کنن نظر مشتری‌های احتمالی رو جلب کنی. مشتری‌های راضی که با اون‌ها رابطه خوبی برقرار کردی معمولا خیلی هم پایه‌ان که توی این کار بهت کمک کنن. حتی ازشون کمک بگیر که در اینترنت درباره تو چیزهای خوب بنویسن.

۱۱. آگهی بگیر

وقتی که از طریق وبسایت و وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی به محبوبیت رسیدی، روی وبسایت و/یا وبلاگت تبلیغات پولی کسب‌وکارهای مرتبط رو بگذار. وبلاگ‌های خیلی معروفی هستن که از این تبلیغات به درآمد خوبی رسیده‌ان، مثلا وبلاگ ۱پزشک. با کسب‌وکارها و شرکت‌های متربط تماس بگیر و پیشنهاد بده که در ازای مبلغی در وبسایت، وبلاگ، و شبکهٔ اجتماعیت تبلیغشون رو بکنی. هر چقدر حضور آنلاینت بیشتر باشه، آدم‌های بیشتری مشتاق خواهند بود که به تو آگهی بدن و همکاری بلند مدت داشته باشن.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.