دانشیار ای تی آموزش جامع عکاسی با موبایل + راهنمای تصویری و گام به گام 2020 - دانشیار آی تی

آموزش عکاسی با موبایل را از کجا شروع کنیم؟

برای آموزش عکاسی با موبایل و ثبت عکس‌های حرفه ای، باید توجه کنید که یک عکاس خوب به چیزی بیش از یک دوربین خوب و مهارت‌های پایه نیاز دارد. به همین دلیل علاوه بر اینکه مبانی عکاسی با موبایل را به طور کامل در ۶ مورد زیر به شما آموزش می‌دهیم، در ادامه به نکته‌های کاربردی عکاسی با موبایل مثل نحوه عکاسی در خانه، عکاسی از غروب، محیط‌های تاریک، سوژه‌های پر تحرک، بهترین ساعت برای عکاسی و… هم خواهید پرداخت.

۱. تنظیمات دوربین موبایل و آماده کردن آن

۲. تنظیمات صحیح نور در عکاسی با موبایل

۳. ایده های خلاقانه برای عکاسی با موبایل

۴. آموزش عکاسی با موبایل و فلاش دوربین

۵. آشنایی با اپلیکیشن‌های برتر عکاسی با موبایل

۶. آشنایی با اپلیکیشن‌های ویرایش مخصوص موبایل

۱. تنظیمات دوربین موبایل و آماده کردن آن

برای تنظیمات دوربین موبایل و آماده کردن آن قبل از عکاسی، نگاهی به بخش تنظیمات (Settings) آن بیاندازید. چون اغلب اوقات، تنظیمات‌ کارخانه برای تمام موقعیت‌ها، مناسب و بهینه نیستند. سپس موارد زیر را یک به یک تنظیم کنید؛

تنظیم رزولوشن عکس و کیفیت تصویر در دوربین

رزولوشن (Resolution) یعنی وضوحِ تصویر که رابطه مستقیمی با کیفیت تصویر (Picture Quality) دارد. بهتر است در دوربین موبایل، رزولوشن در بالاترین حد تنظیم شود تا وقتی بعدا خواستید عکسی که گرفتید را ویرایش یا زوم کنید، از کیفیت آن کم نشود.

نسبت ابعاد تصویر (Aspect Ratio)

نسبت تصویر در موبایل، ابعاد عکسی که با دوربین می‌گیرید را مشخص می‌کند. باید نسبت ابعاد عکس در دوربین را به گونه‌ای تنظیم کنید که بزرگترین و بیشترین تصویر ممکن ثبت شود. تصویر زیر در ابعاد ۱۶:۹ ثبت شده است. به این دلیل که در فرمت ۴:۳ بخشی از تصویر، از بالا و از پایین بریده می‌شد.

عکس گرفتن در ابعاد aspect ratio 16:9
این تصویر در ابعاد ۱۶:۹ گرفته شده است.
بهترین نسبت تصویر در موبایل کدام است؟

نسبت ابعاد (Aspect Ratio) مناسب، چه در عکاسی با موبایل و چه دوربین‌های عکاسی، به سوژه شما بستگی دارد.

شما بهتر است قبل از عکاسی؛ با توجه به اینکه چه مقداری از فضا را می‌خواهید در تصویر خود داشته باشید و همچنین المان‌های مورد نظرتان در تصویر چگونه کنار هم قرار گرفته‌اند، نسبت تصویر را انتخاب کنید. به این ترتیب جزئیات مورد نظر خود را بهتر و با کیفیت‌تر در تصویر ثبت خواهید کرد.

انتخاب رزولوشن بالا و ابعاد مناسب در عکاسی با موبایل
هنگام عکاسی با موبایل، رزولوشن بالا و ابعاد مناسب برای عکستان را انتخاب کنید.
نسبت تصویر  ۱۶:۹ و ۴:۳ در عکاسی چه تفاوتی با هم دارند؟

در نسبت تصویر ۱۶:۹، عکس از بالا و پایین بریده می‌شود و در واقع صحنه از بالا و پایین کمتر در عکس دیده می‌شود. اما در نسبت تصویر ۴:۳ عکس از دو طرف راست و چپ کم می‌شود. با تصویر زیر، این تفاوت را بهتر متوجه می‌شوید.

نسبت تصویر  16:9 و 4:3 در عکاسی چه تفاوتی با هم دارند؟
مقایسه نسبت تصویر  ۱۶:۹ و ۴:۳ در عکاسی

استفاده از کارت حافظه جانبی در موبایل

حتماً یک کارت حافظه جانبی MicroSD به گوشی خود اضافه کنید، البته اگر گوشی شما این امکان را دارد. چون ذخیره تصاویر، با کیفیت و رزولوشن بالا، فضای بیشتری در کارت حافظه شما اشغال می‌کند.

اگر گوشی شما این امکان را نداشت باید تصاویر قدیمی را هر بار از موبایل خود خارج کنید تا بتوانید عکس‌های جدیدی بگیرید.

تمیز کردن لنز دوربین موبایل

قبل از عکاسی مطمئن شوید که لنز دوربین موبایل شما تمیز است و هیچ اثر انگشت یا کثیفی روی آن قرار ندارد. چون کثیف شدن لنز دوربین موبایل یک اتفاق پر تکرار است. گوشی موبایل بیشتر مواقع، داخل جیب یا کیفتان است، اغلب گرد و غبار روی لنز آن می‌نشیند که باعث می‌شود تصاویر تار ثبت شوند.

برای پاک کردن لنز دوربین از موارد زیر کمک بگیرید تا لنز خراشی برندارد؛

  • یک پارچه نرم مثل میکروفایبر
  • دستمال عینک
  • اگر به هیچ کدام از این دو پارچه دسترسی نداشتید از دستمال‌های حوله‌ای استفاده کنید اما احتمال اینکه کمی گرد و غبار ریز روی لنز باقی بماند، هست.

۲. تنظیمات صحیح نور در عکاسی با موبایل

تنظیمات صحیح نوردهی (Exposure) در آموزش عکاسی با موبایل به سه مولفه زیر مرتبط است:

  • زمان نوردهی (Exposure Time)
  • دیافراگم (Aperture)
  • ایزو (ISO)

این سه در کنار هم تعیین می‌کنند که یک عکس، چه میزان درخشان است، پس زمینه تصویر چقدر واضح است، چقدر بر روی سوژه فوکوس شده است و اینکه آیا تصویرِ یک جسم در حال حرکت واضح ثبت می‌شود یا مبهم؟

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

تنظیم دیافراگم دوربین موبایل

دیافراگم (Aperture) روزنه‌ای در داخل لنز است که با باز و بسته شدن، میزان نور عبوری و برخورد با سنسور دوربین را تعیین می‌کند. اما شما معمولاً در عکاسی با موبایل، نمی‌توانید دیافراگم را تنظیم کنید. به این دلیل که در داخل گوشی ثابت است. اما به یاد داشته باشید که هرچه دهانه دیافراگم بزرگ‌تر باشد، یعنی عدد f آن‌ کم باشد مانند f/1.8 ، دوربین نور بیشتری دریافت کرده و در فضاهایی با نور کم، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

بنابراین برای گرفتن عکس‌های بهتر با موبایل، شما باید اندازۀ دو مولفۀ دیگر یعنی ایزو و زمان نور دهی را تنظیم کنید. با اینکه دوربین در حالت خودکار، این دو را مشخص می‌کند، اما تنظیم این دو به صورتی دستی یا Manual اغلب نتایج بهتر و ارزشمندتری به دنبال دارد.

تنظیم زمان نوردهی در آموزش عکاسی با موبایل

با تنظیم زمان نوردهی یا همان اکسپوژر تایم (Exposure Time)، می‌توانید مدت زمانی را که نور با سنسور دوربین تماس پیدا می‌کند را، کم و زیاد کنید. زمان کوتاه نوردهی باعث می‌شود حتی سوژه‌های در حال حرکت هم سریع و بدون رگه یا تاری، ثبت شوند.

نکته: زمان نوردهی را در دوربین‌های DSLR با سرعت شاتر تنظیم می‌کنند.

 

برای آموزش عکاسی و آگاهی از نحوه عملکرد دوربین‌های دیجیتال مقاله زیر مطالعه کنید:

 آموزش رایگان عکاسی با دوربین دیجیتال + دانلود فیلم آموزشی (رایگان)

عکاسی لانگ اکسپوژر با موبایل

اگر زمان نوردهی را افزایش دهید عکاسی لانگ اکسپوژر رخ می‌دهد. وقتی که با کمبود نور در فضا مواجه هستید، زمان نوردهی طولانی، اغلب یک گزینه مناسب برای بهبود روشنایی تصویر شما است. هر چند لانگ اکسپوژر باعث می‌شود که سوژه‌های در حال حرکت، تار بیفتند، اما استفاده از این حالت می‌تواند برای نقاشی با نور موبایل، عکسبرداری هنری از رودخانه‌ها یا ویووهای شبِ یک شهر استفاده شود.

عکاسی لانگ اکسپوژر با موبایل
عکاسی لانگ اکسپوژر با موبایل در شب

تنظیم ایزو ISO در آموزش عکاسی با موبایل

ایزو ISO میزان حساسیت سنسور دوربین، به نور را مشخص می‌کند. هر چه میزان ایزو زیاد باشد میزان حساسیت سنسور به نور و تبعا روشنایی تصویر هم بیشتر می‌شود. ایزو دومین موردی است که برای تنظیم صحیح نوردهی در عکاسی با موبایل، باید به آن توجه کنید.

رابطه بین ایزو و زمان نوردهی چیست؟

هدف از افزایش نوردهی این بود که نور، بیشتر در عکس اثر بگذارد و عکس روشن‌تری داشته باشید. اما همانطور که پیش‌تر گفتیم، این امر باعث می‌شود اجسام در حال حرکت، در عکس تار بیافتند.

شما با ایزوی بالا که حساسیت سنسور به نور را زیاد می‌کند؛ می‌توانید زمان نوردهی را کم کنید. به این ترتیب؛ علاوه بر اینکه نور در تصویرتان بیشتر می‌شود، چون زمان نوردهی را کم کرده‌اید، تصاویر واضح‌تری از سوژه‌های در حال حرکت ثبت خواهید کرد.

 

 برای آموزش ویرایش تصاویر با فتوشاپ مقاله زیر را مطالعه کنید:

آموزش فتوشاپ ۲۰۲۱ (+ فیلم آموزشی رایگان)

 

ایزوی بالا در عکاسی آیا همیشه خوب است؟

ایزوی بالا در عکاسی باعث ایجاد نویز در تصویر می‌شود. با اینکه شما در محیط‌های تاریک، اغلب به ایزوی بالا و نوردهی زیاد نیاز دارید؛ اما چون ایزوی بالا باعث می‌شود تصویر شما نویز داشته باشد، باید به چند نکته دقت کنید.

هر گوشی موبایل در مورد ایزو رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد. دوربین بعضی از موبایل‌ها، در ایزو ۴۰۰ یا ۸۰۰ مشکل نویز پیدا می‌کنند. اما برخی در اعداد پایین‌ترِ ایزو هم، دچار مشکل می‌شوند.

بنابراین شما باید دوربین گوشی خود را امتحان کنید تا بدانید کدام اندازه از ایزو، نتایج قابل قبول و دقیقی ارائه می‌دهد. برای بیشتر موقعیت‌ها، میزان ایزو حداکثر تا ۲۰۰ ، ایده آل و مناسب است.

ایزوی بالا و نویز در عکاسی
ایزوی بالا باعث ایجاد نویز در عکس می شود.

۳. ایده های خلاقانه برای عکاسی با موبایل

ایده های خلاقانه برای عکاسی با موبایل تنها به ترکیب بندی خلاصه نمی‌شود. ترکیب بندی یعنی نحوه چیدمان عناصر و سوژه‌های شما در تصویر؛ پس انتخاب سوژه و المان‌ها، تشخیص زاویه مناسب برای عکاسی، حتی به کارگیری ابزار ساده و دم دستی در عکاسی با موبایل و … هم مهم هستند که در این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آموزش عکاسی مستند اجتماعی

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش عکاسی مستند اجتماعی، خبری و خیابانی

خواندن مطلب

قانون یک سوم در ترکیب بندی عکاسی با موبایل

قانون یک سوم در ارتباط با تناسبات طلایی و نقاط طلایی در عکاسی است. صفحه نمایش با استفاده از دو خط افقی و عمودی، به ۹ قسمت مساوی تقسیم می‌شود. برای بسیاری از گوشی‌های موبایل نیاز نیست که شما خودتان این شبکه را تصور کنید؛ بلکه معمولاً با فعال کردن یک گزینه به نام گرید (Grid)، می‌توانید این خطوط را در صفحه نمایش خود ببینید.

سپس سوژه خود را در یکی از چهار نقطه تقاطع یا در امتداد یکی از این چهار خط قرار بدهید تا به درستی ترکیب بندی تصویر شما تنظیم شود. با قانون یک سوم، ترکیب بندیِ تصویر، کار بسیار ساده‌ای است.

قانون یک سوم rule of thirds در ترکیب بندی عکاسی با موبایل
استفاده از شبکه و قانون یک سوم در عکاسی با موبایل

خط افق در عکاسی یک نکته مهم برای تراز کردن عکس

خط افق در عکاسی (Horizon)، خط غالبی در تصویر است که هنگام نگاه کردن به فاصله‌ای دور، خود را نشان می‌دهد. البته معنای واقعی خط افق، خطی است که آسمان و زمین را از هم جدا می‌کند.

موضوع مهم دیگر در آموزش عکاسی با موبایل این است که شما باید تلاش کنید در همه عکس‌ها خصوصا عکس‌های منظره، افق را با یکی از خطوطِ شبکه که بالا گفتیم تراز کنید، تا خطوط در صحنه شما کج و معوج ثبت نشوند. مگر اینکه شما خودتان؛ به عمد و برای ترکیب بندی‌های خاصی، بخواهید خطوط افق، زاویه‌دار باشند.

خط افق در عکاسی horizon line
خط افق در این تصویر کج شده است در حالیکه باید مستقیم باشد.

قانون دو سوم یا فضای منفی در عکاسی

قانون فضا (Rule of Space) یعنی؛ در داخل عکس‌ها فضایی خالی برای نفس کشیدن، جلب توجه بیننده یا خودنمایی بهترِ سوژه ایجاد کنید.

با استفاده صحیح از قانون فضا؛ می‌توان با المان‌های موجود در تصویر، یک هارمونی، حسی از حرکت، فعالیت یا حتی کامل شدن در ترکیب بندی را خلق کرد.

یک مثال از به کارگیری فضای منفی در عکاسی

استفاده از قانون فضا در یک تصویر پرتره، می‌تواند فضایی باشد که در ادامۀ نگاهِ خیرۀ سوژه به فاصله‌ای دور است. فضایی که اغلب در جهت حرکت چشم‌ها رها شده است.

همچنین نگاه خیره به یک سو، می‌تواند نشان دهد که صاحب پرتره در حال تمرکز بر چیزی است که ما نمی‌بینیم. این موضوع، حسی از زندگیِ واقعی و کنجکاوی را با خود به داخل عکس می‌آورد.

قانون دو سوم یا فضای منفی در عکاسی
استفاده از قانون فضای منفی برای ایجاد حس حرکت و امتداد در تصویر

اگر شما از یک اتومبیل در حال حرکت عکاسی می‌کنید، باید فضایی که ماشین رو به آن است را هم در تصویر پوشش بدهید. نه اینکه فقط آسفالت و ماشینی که رویش است را عکس بگیرید. البته این قانون همانند قانون یک سوم با توجه به هدفی که از عکاسی دارید و موقعیتی که در آن هستید، می‌تواند فرق کند. اما ما قانون کلی را به شما یادآور شده‌ایم.

به عناصر موجود در پیش زمینه عکاسی دقت کنید

با استفاده از یک درخت، انسان یا هر چیز دیگری که در مقابل و پیش زمینه (Forefround) عکاسی شما است، به تصویر خود عمق و زندگی بدهید. چون عکس‌ها، فضای سه بعدی اطراف شما را به تصویر می‌کشند. پس اگر سوژه عکاسی شما خیلی دور باشد، مقیاس درست و سه بعدی بودن فضا، کم اثر می‌شود. بنابراین بهتر است تاثیر گذاری آن را با چند سوژه میانی (مثل درخت و…) بیشتر کنید.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

۴. آموزش عکاسی با موبایل و فلاش دوربین

یک سوال مهم. چه زمانی از فلاش در عکاسی با موبایل استفاده کنید؟

فقط در مواقع ضروری از فلاش استفاده کنید. اگر در عکس، خیلی به نور زیاد احتیاج ندارید از فلاش استفاده نکنید؛ چون به ندرت تصویر زیبایی به شما تحویل می‌دهد. فلاش نه تنها کیفیت رنگ‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه یک دست بودن نور در کل تصویر را به هم می‌زند.

با فلاش، جلو و پیش زمینۀ تصویر، سفید شده و به شدت می‌درخشد در حالیکه پس زمینه تصویر محو شده است. همچنین در بیشتر مواقع ،یک تصویر با نور طبیعی ظاهر خوشایندتری نسبت به عکاسی با نور فلاش دارد.

آموزش عکاسی با موبایل و فلاش دوربین flash-shots
در صورت امکان از فلاش زدن هنگام عکاسی با موبایل خودداری کنید.

با اینکه هدف فلاش LED موبایل‌ها این است که؛ وقتی نور مناسب در محیط نیست، به تصاویر شما نور بدهد. اما نتیجه کار در اغلب مواقع، ناامید کننده است. چون تصاویر غیر طبیعی و بیش از حد نورانی می‌شوند.

عکاسی با فلاش دوربین موبایل را چگونه بهتر کنیم؟

برای حل این مساله که عکاسی با فلاش دوربین موبایل، تصاویر خیلی نورانی و غیر واقعی نشوند؛ می‌توانید یک نوار سفیدِ نیمه شفاف، روی فلاش دوربین موبایل خود بچسبانید. این نوار سفید و نیمه شفاف به عنوان یک دیفیوزر (Diffuser) یا پخش کننده، به شما کمک می‌کند که نور را به آرامی روی سوژه بتابانید و سایه و روشن نرمی در تصویر خودتان خلق کنید.

این موضوع باعث می‌شود عکس طبیعی‌تر و زیباتر شود. مخصوصاً در محیط‌هایی که نور کمتری دارید، این ایده می‌تواند شگفتی آفرین باشد.

استفاده از دیفیوزر برای بهبود عکاسی با موبایل با فلاش
از چپ به راست: عکس با فلاش LED ، عکس با فلاش LED اما بدون دیفیوزر، عکس با فلاش LED و دیفیوزر

۵. اپلیکیشن های برتر عکاسی با موبایل کدامند؟

۱۰ اپلیکیشن زیر اپلیکیشن های برتر عکاسی با موبایل هستند. با اینکه احتمالاً؛ برنامه پیش فرض عکاسی موبایل خودتان مناسب است، اما شاید تمام ویژگی‌ها، فیلترها و سبک مورد نظر شما برای عکاسی را نداشته باشد. به همین دلیل ارزشش را دارد که نگاهی به اپلیکیشن‌های زیر که از جمله بهترین برنامه های عکاسی حرفه ای اندروید هستند، بیاندازید.

معرفی برنامه عکاسی حرفه ای با موبایل (۱۰ مورد برای اندروید)

  • FreeDCam
  • HedgeCam 2
  • Photoshop Camera
  • Open camera
  • VSCO
  • Vector camera
  • Camera MX
  • A Better Camera
  • Cymera
  • Google Camera

۶٫ بهترین نرم افزار ویرایش عکس اندروید

۵ برنامه زیر، بهترین اپلیکیشن ادیت عکس هستند که می‌توانند به شما، در ایجاد تغییرات موردنظرتان، بسیار کمک کنند. زمانی که تصویری گرفته شد قدم بعدی قبل از انتشار، ویرایش آن عکس‌ است. می‌توانید رنگ‌ها را بهبود ببخشید، تصویر را از جایی که مناسب است برش (Crop) دهید، یا حتی به دلخواه چند فیلتر به تصویر اضافه کنید. برای این کار می‌توانید نرم‌افزارهای زیر را در موبایل خود نصب کرده و امتحان کنید تا بهترین ادیتور عکس اندروید که مناسب شماست را انتخاب کنید:

معرفی ۵ اپلیکیشن ادیت عکس برای موبایل در اندروید

  • Adobe Lightroom cc
  • Snapseed
  • Adobe Photoshop Express
  • VSCO
  • PicsArt

در ادامه به مهمترین موضوعات پیرامون آموزش عکاسی با موبایل ، ترفندهای عکاسی با گوشی و سوالات اساسی مخاطبان می‌پردازیم.

آموزش لایت روم

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

لایت‌ روم Lightroom چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

خواندن مطلب

 

ترفندهای جالب عکاسی با گوشی

  • از پشت عینک آفتابی، عکاسی کنید. شیشه عینک، کنتراست یا تضاد نوری را به خوبی متعادل می‌کند.
  • می‌توانید با دو کش و یک بطری آب معدنی، برای خود سه پایه موبایل بسازید. سپس با تایمر عکس‌های سلفی و … بگیرید.
  • برای ثبت عکس‌ها با رنگ‌های متفاوت، می‌توانید طلق‌های رنگی را جلوی لنز دوربین بگیرد یا نوار چسب به لنز بچسبانید و با ماژیک، نوار را رنگ کنید.
  • در یک مقوا با پونز، سوراخ کوچکی ایجاد کنید و آن را مقابل لنز دوربین بگذارید تا سوژه‌های خود را که فقط از آن سوراخ دیده می‌شوند به شکلی جالب، ثبت کنید.
  • به کمک تلویزیون یا لپ تاپ، پس زمینه عالی برای عکاسی از سوژه‌های خود بسازید. کافیست روی صفحه لپتاپ یا روی میز در برابر تلویزیون، یک مقوای سیاه و یک شیشه بگذارید بعد پس زمینه دلخواه خود را در صفحه نشان دهید و سپس وسیله مورد نظر برای عکاسی را روی شیشه و در مقابل مانیتور قرار دهید.
  • یک شیشه را مقابل خود بگیرید. سپس از دوست خود خواهش کنید که با آب پاش، روی آن آب اسپری کنید و از شما عکس بگیرد. تصویر بسیار زیبایی خلق خواهد شد.

 

تجهیزات عکاسی با موبایل

در این مرحله از آموزش عکاسی با موبایل شما را با لوازم جانبی در عکاسی حرفه‌ای با گوشی آشنا خواهیم کرد:

  • سه پایه یا استند و هولدر موبایل
  • نگهدارنده انعطاف پذیر موبایل
  • لنز دوربین جانبی
  • فلاش LED یا نورافکن موبایل
  • پاور بانک برای مواقع اضطراری
  • کارت حافظه و کابل اتصال
  • گیمبال یا لرزشگیر
  • شاتر بلوتوثی
  • میکروفون

 

 شما علاقمندان به عکاسی می توانید مباحث ابتدایی عکاسی را در لینک زیر ببینید:

آشنایی با مبانی عکاسی و تکنیک‌های آن

 

در عکس سلفی با موبایل بهترین زاویه عکاسی کدام است؟

در گرفتن عکس سلفی با موبایل یا عکس‌های پرتره از دیگران، بهترین زاویه عکاسی از بالا است. برای این کار باید گوشی موبایل خود را کمی بالاتر قرار دهید؛ به طوری که هنگام عکس گرفتن، سوژه به سمت بالا نگاه کند. با این کار از تاثیر غبغب و برجستگی‌های ناخواسته در تصویر جلوگیری می‌کنید.

عکس سلفی با موبایل از زاویه بالا
سلفی و عکس‌های پرتره اگر از بالا عکس برداری شوند، تاثیر بهتری خواهند داشت.

البته پوزیشن‌های دیگری هم وجود دارد که بهترین سمت شما را در عکس نشان دهد. اما به طور کلی وقتی شما به بالا نگاه می‌کنید، گردن و صورت خود را می‌کشید که باعث می‌شود همه چیز کمی صاف‌تر، محکم‌تر و بدون نیاز به ویرایشگر‌ها باشد.

هرچند نباید در این مورد هم زیاده روی کنید و دوربین را خیلی بالا بگیرید. چون در این حالت سوژه‌ها خیلی کوچک شده و مثل کوتوله در تصویر به نظر می‌رسند.

 

چگونه با گوشی عکس پانوراما بگیریم؟

در عکاسی با موبایل در حالت پانوراما (Panorama)، دوربین پشت سرهم و چند بار، در یک جهت از فضا عکس گرفته و در آخر آن‌ها را به هم وصل می‌کند. برای این کار باید حالت (Mode) پانورامای گوشی خود را انتخاب کنید و سپس دکمه شاتر را زده و آرام آرام در یک جهت، گوشی را حرکت دهید و بچرخید. دقت کنید که اگر منظره شما افقی است، سعی کنید دست خود را در یک ارتفاع ثابت از زمین، حرکت دهید و اگر منظره شما عمودی و بلند است، دست خود را در امتدا یک محور عمودی حرکت دهید و به چپ و راست نبرید.

اگر قصد عکاسی از طبیعت و منظره دارید نه انسان‌ها، آموزش عکاسی با موبایل در حالت پانوراما را به شما توصیه می‌کنیم.

چگونه با گوشی عکس پانوراما panorama بگیریم
چگونگی عکس پانوراما panorama گرفتن با موبایل

همچنین حالت پانوراما برای عکاسی از سوژه‌های خیلی بزرگ مثل یک رشته کوه یا غروب آفتاب در کنار دریا، (چون فضای بیشتری در بر می‌گیرد و در یک تصویر قابل پوشش نیست)، اولویت دارد. همچنین تصاویر پانوراما، برای کاور فیس بوک یا لینکدین هم مناسب هستند.

 

برای آموزش عکاسی با موبایل در خانه فقط به ۵ مورد زیر نیاز دارید، تا حرفه‌ای شده و عکس‌های بهتری بگیرید یا حتی عکاسی از غذا انجام دهید:

  • یک گوشی موبایل
  • منبع نور طبیعی (مثل پنجره)
  • یک میز
  • یک تکه مقوا بزرگ و سفید به عنوان رفلکتور و انعکاس دهنده نور
  • وسیله‌ای که مقوا را به میز وصل کند
آموزش عکاسی با موبایل در خانه
آموزش عکاسی با موبایل در خانه

برای عکاسی با موبایل در خانه طبق تصویر بالا عمل کنید. یک میز و مقوای سفید را کنار پنجره بگذارید و چون از نور طبیعی استفاده می‌کنید، چراغ‌ها و نورهای مصنوعی را خاموش کنید.

در ضمن برای اینکه مقیاس تصویر خود را بهتر نشان دهید حتما وسیله‌ای که اندازۀ آن به ذهن آشنا است، در ترکیب بندی تصویر خود قرار کنید.

همچنین روی سوژه خود که اینجا ماگ است فوکوس کنید و از ترکیب بندی با نقاط طلایی و Grid استفاده کنید.

ترکیب بندی و استفاده از قانون یک سوم در عکاسی با موبایل در خانه
استفاده از قانون یک سوم در عکاسی با موبایل در خانه

 

آموزش عکاسی صنعتی در منزل با موبایل

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش عکاسی صنعتی در منزل ۲۰۲۱

خواندن مطلب

 

تنظیمات عکاسی از غروب آفتاب با موبایل چگونه است؟

برای عکاسی از غروب آفتاب با موبایل باید ویژگی HDR دوربین خود را فعال کنید. با اینکه از دید، همه عکاسی از غروب خورشید، یک سوژه فوق‌العاده است؛ اما در اغلب مواقع نتیجۀ کار، دلسرد کننده است. چون یک جای تصویر شما خیلی روشن و جای دیگر آن خیلی تاریک می‌شود.

دوربین گوشی، سنسورِ تصویرِ کوچک، با قابلیت HDR پایین دارد. این امر باعث می‌شود شما نتوانید فضاهای روشن و تاریک را به طور هم زمان در تصویر، به خوبی نشان دهید. مگر اینکه دوربین موبایل شما قابلیت HDR داشته باشد.

قابلیت hdr در دوربین گوشی چیست؟

HDR مخفف High Dynamic Range است که یعنی محدوده‌ی دینامیکی گسترده.

فعال کردن HDR هنگام عکاسی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن را تنظیم می‌کند.

شما با استفاده از HDR به جای یک تصویر، ۳ تصویر خواهید داشت. هر تصویر با میزان جذب نور (Exposure) متفاوت، بخش‌های تاریک و روشن صحنه را به صورت جدا متفاوت ثبت می‌کند. بعد با استفاده از یک نرم‌افزار ویرایش تصویر می‌توانید بهترین بخش از هر کدام را انتخاب کرده و با هم ترکیب کنید.

قابلیت hdr در دوربین گوشی چیست؟
تاثیر HDR در عکاسی از غروب

در موبایل‌هایی که دارای قابلیت HDR هستند، انتخاب بخش مناسب از هر عکس و ترکیب آن‌ها، به عهده گوشی است و شما نتیجه نهایی را می‌بینید. همچنین معمولاً تصویری که با استفاده از HDR ثبت شده است، به آنچه ما با چشم خود می‌بینیم، نزدیک‌تر بوده و جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در آن نمایان‌تر است.

 

عکاسی در شب با موبایل

یکی دیگر از دغدغه های مخاطبان این است که با موبایل چگونه در شب یا فضاهای تاریک عکس بگیریم؟شما در محیط‌هایی که اغلب نور فضا کم است و سوژه‌ها در حال حرکتند، می‌توانید با کمک نکات زیر تصاویر خوبی ثبت کنید:

  • با فلاش عکاسی کنید (دیفیوزر که در بخش فلاش LED گفتیم فراموش نشود)
  • در جاهایی عکس بگیرید که پس زمینه (بک گراند) روشن است تا عکس شما، سیاه و غیر طبیعی به نظر نرسد.
  • پشت سر هم و چند عکس بگیرید تا سوژه‌های در حال حرکت، واضح ثبت شوند نه تار.
  • از قابلیت hdr در گوشی استفاده کنید
  • حتما موبایل را ثابت نگه دارید
  • از تایمر استفاده کنید تا گوشی موبایل هنگام زدن دکمه تصویربرداری نلرزد
  • اکسپوژر را افزایش دهید البته تا میزانی که به رنگ اشیاء و نمایش جزئیات در تصویر خدشه‌ای وارد نکند (اکسپوژر یا همان نوردهی – در ابتدای همین مقاله توضیح داده شده است).
  • استفاده از ایزو ISO 400

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

کاربرد فیلترهای عکاسی در موبایل چیست؟

کاربرد فیلترهای عکاسی برای مبتدیان و کسانی که زمان زیادی برای یادگیری عکاسی ندارند و همچنین در شرایط سخت مثل نورِ کم قرار دارند، بسیار زیاد است. چون گوشی‌های موبایل با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (Machine Learning) فیلترهایی دارند که فرایند عکاسی را آسان کرده‌اند. موبایل‌ها می‌توانند تشخیص ‌دهند چه چیزی در مقابل لنز وجود دارد و به طور خودکار آن را با پارامترهای زیادی مثل وایت بالانس، زمان نور دهی، ایزو، جلوه‌های بوکه (Boke)، شبیه‌سازی نور استودیویی، ترکیب چند عکس با هم و … تنظیم می‌کنند و یک عکس کامل به شما تحویل می‌دهند.

کاربرد فیلترهای عکاسی در موبایل
استفاده از حالت خودکار و فیلترهای آماده در عکاسی، وقتی عجله دارید خوب است.

چه زمانی استفاده از انواع فیلترهای عکاسی تاثیر منفی دارد؟

استفاده از انواع فیلترهای عکاسی همیشه هم درست نیست. فیلترها شما را بی‌نیاز از آموزش عکاسی با موبایل نمی‌کند. چون مواردی هست که تنظیمات خودکار و استفاده از فیلترها باعث ایجاد تحریف در عکس‌ها به خصوص رنگ آن‌ها می‌شود.

در واقع استفاده همیشگی از این تنظیمات، بعضا راه را برای ایجاد خلاقیت‌های انسانی که به زاویه دید فرد و تفکر او ربط دارد، می‌بندد. باید توجه داشته باشید که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند مفید باشد، اما گاهی مواقع، نتایج برخلاف انتظار است.

اگر وقت کافی برای عکس گرفتن دارید بهتر است که فیلترهای خودکارِ برگرفته از هوش مصنوعی را خاموش کنید و تنظیمات را دستی اعمال کنید. چون حتما به همان اندازه خوب خواهد شد و حتی نتایج طبیعی‌تری به دست خواهد آمد.

برخی دوربین ها مانند Honor 10، به طور همزمان ۲ تصویر ثبت می‌کنند. یکی با استفاده از فیلترها و هوش مصنوعی، دیگری بدون استفاده از آن تا به شما قدرت انتخاب دهند. گزینه‌ای که واقعاً عملکردی و کاربردی است.

 

مهارت های عکاسی با موبایل (۹ نکته مهم و تکمیلی)

در ادامه برای تکمیل نکات مهم آموزش عکاسی با موبایل، چند مهارت را که باید داشته باشید، ذکر می‌کنیم؛

۱٫ تنظیمات فوکوس گوشی را در عکاسی حتماً دستی انجام دهید

فوکوس در عکاسی با موبایل را حتما دستی انجام دهید چون در هر حال دوربین دقیقاً نمی‌داند ما از چه چیزی می‌خواهیم عکس بگیریم. ثبت یک تصویر موفق، خیلی به تنظیم مناسب فوکوس مرتبط است. با اینکه فوکوسِ خودکار در بیشتر مواقع کمک کننده است؛ اما نمی‌تواند بی عیب و نقص باشد.

برای جلوگیری از این مشکل، فقط کافیست بر روی سوژه در صفحه نمایش، با انگشت خود لمس کنید تا دوربینِ موبایل بر جایی که می خواهید، فوکوس کند.

۲٫ چند عکس بگیرید و بعد آن‌ها را مرتب کنید

به جای اینکه فقط روی یک عکس فوری که در لحظۀ حساسی گرفته‌اید حساب باز کنید؛ بهتر است چند عکس پیاپی از سوژه خود بگیرید. چون حتی تصور اینکه فقط یک عکس از خودتان در مقابل برج ایفلِ پاریس دارید که آن هم تار است، بسیار ناراحت کننده است.

راه چاره این است که چند عکس پشت سر هم بگیرید و در این حین به فوکوس دوربین هم توجه کنید تا مطمئن شوید بالاخره تصویر خوبی ثبت شده است.

امروزه گوشی‌های موبایل، ویژگی عکاسی سریالی دارند که کمک دوربین بدون چند بار دکمه را زدن، خود گوشی چند تصویر را پشت سر هم بگیرد.

۳٫ هنگام عکاسی، گوشی را با هر دو دست خود بگیرید

در اغلب مواقع عکس‌هایی که می‌گیرید، باید سریع و در لحظه باشند. به همین دلیل احتمال اینکه تصاویر با لرزش ثبت شوند بسیار است. برای جلوگیری از این اتفاق حتماً از دو دست خود برای گرفتن گوشی کمک بگیرید.

البته برای عکاسی، استفاده از یک سه پایه به همراه نگهدارندۀ گوشی ایده آل است، اما باز هم دو دست شما و بعضا کمک گرفتن از بازوهایتان یا نرده و اجسامی که اطرافتان است، برای ثابت نگه داشتن گوشی همراه کافی خواهد بود. توجه کنید که هر چه گوشی موبایل شما کمتر جابجا شود عکس ثبت شده هم واضح‌تر خواهد شد.

۴٫ به جای استفاده از زوم دیجیتال موبایل چند قدم به سوژه نزدیک شوید

شاید زوم کردن در گوشی‌های موبایل شما را از برداشتن چند قدم اضافه، خلاص کند. اما این کار واقعاً تصویر را نابود می‌کند. زوم دیجیتال در دوربین‌های گوشی موبایل، هنوز هم در مقایسه با دوربین‌های عکاسی خانگی و DSLR ، نقص دارد.

از آنجایی که در دوربین موبایل لنز نمی‌تواند زوم کند، خودِ عکس به صورت دیجیتالی (مثل زوم در فوتوشاپ ) بزرگ می‌شود. این امر باعث می‌شود وضوح تصویر، به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. بنابراین با چند قدم نزدیک‌تر شدن به صحنه و سوژه، عکس بهتری بگیرید.

مشکل زوم دیجیتال در عکاسی
به جای زوم دیجیتال به سوژه نزدیک شوید

۵٫ سایه را به اندازه نور خورشید دوست داشته باشید

همانطور که قبلا توضیح دادیم، حالت HDR یا High Dynamic Range در عکاسی با موبایل، برای جبران اختلافات شدید نوری، استفاده می‌شود. البته اگر شما خودتان در سایه قرار دارید و از فضای بیرون عکس می‌گیرید، لازم نیست این حالت مورد استفاده قرار گیرد.

تابش مستقیم نور خورشید تاثیر زیادی در عکس می‌گذارد و بر خلاف انتظار، آفتاب درخشان همیشه منجربه تصاویر تابناک و روشن نمی‌شود.

عکاسی با موبایل با hdr
تصویر با HDR گرفته شده است

 

تصویر بدون hdr
تصویر بدون hdr گرفته شده است

۶٫ فاصله کانونی دوربین موبایل را در عکاسی صحیح انتخاب کنید

فاصله کانونی (focal lengths) به فاصلۀ بین مرکز اپتیکال لنز و مرکز سنسور دوربین گفته می‌شود. بسیاری از گوشی‌های موبایل مدرن دو، سه یا چهار دوربین مختلف در پشت خود دارند که همگی فاصله‌های کانونی متفاوتی دارند. مثل اولترا واید Ultra-Wide یا یک لنز تله فوتو Telephoto. به همین دلیل شما در عکاسی‌های خود می‌توانید خیلی خلاق باشید.

فاصله‌های کانونی متفاوت، موبایل شما را به دوربین‌های واقعی نزدیک‌تر می‌کنند، چون امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. خصوصاً لنز واید Wide که برای عکاسی از منظره Landscape خیلی موثر است.

البته یک لنز اولترا واید Ultra-Wide فقط برای عکاسی از مناظر و فضاهای دور استفاده نمی‌شود. برای مثال با گوشی هوآوی مدل Mate 20 Pro و با همین لنز می‌توانید عکس‌های ماکرو از فاصله‌های خیلی نزدیک بگیرید.

مهمترین نکته در تغییر لنز دوربین موبایل هنگام عکاسی

معمولا نه فقط لنز دوربین‌ها بلکه سنسورهای موبایل‌ها هم با هم متفاوت هستند. به همین دلیل امکان دارد هنگام تغییر لنز، نوردهی یا وایت بالانس هم تغییر یابد. بنابراین بعد از تغییر لنز، چک کنید که همه چیز به همان شکلی که شما می‌خواهید دیده ‌شود، باشد.

استفاده از دو دوربین همزمان در گوشی آیا ممکن است؟

بعضی از گوشی‌های موبایل مانند ال جی LG V40 ThinQ گزینه‌ای دارند که شما با کلیک روی آن، همه لنزهای دوربین گوشی به طور همزمان، عکس می‌گیرند تا شما خودتان تصمیم بگیرید کدام یک بهتر است. بهتر است مشخصه‌های موبایل خود را در اینترنت جستجو کنید تا ببینید آیا موبایل شما این ویژگی را پشتیبانی می‌کند یا نه؟

۷٫ بهترین زمان برای عکاسی را انتخاب کنید

بهترین زمان برای عکاسی تقریبا اولین ساعت بعد از طلوع خورشید و آخرین ساعت قبل از غروب خورشید است که به آن ساعت طلایی در عکاسی یا گلدن تایم می گویند. دلیل اینکه بهترین زمان عکس گرفتن در ساعت طلایی است؛ کم شدن کنتراست و وجود یک نور پراکنده و ملایم در فضا است. در این عکاسی سایه‌های شدیدی که در طول روز به وجود می‌آیند را نخواهید داشت. البته اگر به عکاسی از سایه‌ها علاقمندید؛ مثل سایه روشنی که بعضا در عکاسی معماری و خیابانی دیده می‌شود، به کنتراست بالایی نیاز خواهید داشت.

با اینکه عکس‌های لحظه‌ای و در شرایط فوری، خیلی به شما اجازه ترکیب بندی صحیح و با صبر و حوصله را نمی‌دهند؛ اما اگر خواستید با برنامه‌ریزی سراغ عکاسی بروید، حتما صبح یا بعد از ظهر را انتخاب کنید چون این ساعات نسبت به میانۀ روز، موقعیت‌های نورپردازی بسیار جذاب‌تری برای شما فراهم می‌کنند.

ساعت آبی در عکاسی چیست؟

ساعت آبی در عکاسی تقریبا نیم ساعت قبل از طلوع خورشید و نیم ساعت بعد از غروب آفتاب است که نور غالب در فضا آبی می‌شود. البته ساعت آبی در عکاسی هم مثل ساعت طلایی عکاسی، مدت زمان مشخصی مانند ۱ یا نیم ساعت ندارد. چون این مدت زمان با توجه به فصل‌ها، شرایط آب و هوایی و عرض جغرافیایی آن منطقه، متغیر است.

ساعت آبی در عکاسی چیست؟
عکاسی در ساعت آبی

۸٫ انواع زاویه دید در عکاسی را امتحان کنید

انواع زاویه دید در عکاسی را طبق تصویر زیر مشاهده می‌کنید. قرار نیست یک عکس همیشه با زاویه مستقیم گرفته شود. همگی ما تقریباً در طول روز، این زاویه دید را نسبت به همه چیز داریم. در نتیجه پرسپکتیو و زاویه دید متفاوت در عکاسی را امتحان کنید. زاویه دید نامتعارف در عکاسی همواره شگفتی می‌آفریند.

بالای یک تپه بروید و به پایین نگاه کنید و عکس بگیرید یا روی زانوهای خود بنشینید و عکس بگیرید. این کار باعث می‌شود تصاویر بسیار جذاب‌تری بگیرید.

انواع زاویه دید در عکاسی
زوایای مختلف در عکاسی را امتحان کنید تا تصاویر جالب تری ثبت کنید.

البته باز هم باید یادآوری کنیم که عکاسی از زاویه پایین، زمانی که سوژه انسان است، به خاطر دیده شدن غبغب فرد، خیلی مورد اقبال نیست. پس حتما در عکاسی پرتره از پایین، به این مورد دقت کنید.

۹٫ در عکاسی زیر نور خورشید دقت کنید

عکاسی در نور شدید آفتاب مساله ساز است برای این کار پشت به نور خورشید بایستید و از سایه‌های قوی که از روبرو به وجود می‌آیند جلوگیری کنید. اگر نور خورشید در مقابل است و عکاسی از این زاویه اجتناب ناپذیر است، از فلاش استفاده کنید، شاید شرایط را کمی بهتر کند.

با توجه به محیطی که در آن قرار دارید و می‌خواهید عکاسی کنید؛ نور خورشید هم می‌تواند دوست شما باشد و هم دشمن شما. با اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از سمت مقابل یک مشکل جدی در عکاسی است، اما اگر می‌خواهید تصویرتان کنتراست (Contrast) بالایی داشته باشد، نور خورشید شدید یک فرصت خوب است.

 

جمع بندی مقاله آموزش عکاسی با موبایل

در این مقاله از دانشیار آی تی آموختیم؛

  • اصول ترکیب ‌بندی در عکاسی
  • نکات مهم برای عکاسی در خانه
  • تجهیزات جانبی عکاسی با موبایل
  • تنظیمات دوربین موبایل و نوردهی به کمک ایزو و اکسپوژر
  • اپلیکیشن‌های کاربردی عکاسی و ویرایش عکس در گوشی همراه
  • نکات کلیدی و مهم عکاسی با موبایل مثل فوکوس کردن، زمان استفاده از فلاش و HDR
  • و…

به نظر شما با پیشرفت تکنولوژی، آیا عکاسی با موبایل می‌تواند جایگزین عکاسی با دوربین SLR شود؟ شما چه نکات مهمی برای عکاسی با موبایل دارید که با ما به اشتراک بگذارید؟

جواب سوالات را در قسمت نظرات این مقاله بنویسید و با ما در ارتباط باشید.

همچنین هر سوالی که در مورد آموزش عکاسی با موبایل داشتید می­توانید در قسمت نظرات این مقاله بپرسید تا پاسخگوی سوالات شما باشیم.

 

نویسنده: نگار سلیمانی

 

پیشنهاد دانشیار آی تی برای آموزش عکاسی و ویرایش حرفه ای عکس

شما به کمک دوره‌های پیشنهادی می‌­توانید مباحث عکاسی را عمیق‌­تر بیاموزید و این حوزه را به طور حرفه‌­ای ادامه دهید.

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 478 views بار دسته بندی : طراحی تاريخ : 28 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.