دانشیار ای تی آموزش عکاسی صنعتی در منزل 2021 - دانشیار آی تی

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی به انگلیسی Industrial Photography در ایران و خارج از ایران معنی‌های متفاوتی دارد. حتی بعضی اوقات با عکاسی از محصول (Product Photography)، عکاسی تجاری (Commercial Photography) و عکاسی تبلیغاتی (Advertising Photography) به جای هم استفاده می‌شوند. به همین دلیل در ابتدای مقاله هر کدام از این موارد را تعریف می‌کنیم:

معنی عکاسی صنعتی در خارج از کشور

معنی عکاسی صنعتی (Industrial Photography) در خارج از کشور؛ عکاسی در صنایع مختلف مثل ساخت و ساز، معدن، تولید، انرژی و حمل و نقل است. معمولا عکس‌های صنعتی افراد را در حال کار و ساختن اشیا نشان می‌دهند. هدف از این نوع عکاسی هم نشان دادن فرآیند کار و تولید است.

کار عکاس صنعتی در خارج از کشور عکاسی از محصولات، ماشین آلات، تجهیزات و کارگران است. این عکس‌ها سپس در وب سایت‌ها و انواع کانال‌های بازاریابیِ برند مانند کاتالوگ‌ها، بروشورها، تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند.

در واقع مشتری اصلی این نوع عکاسی، شرکت‌های بزرگ صنعتی هستند تا فرایند عملیات، فناوری و اتوماسیون خود را نشان دهند.

نمونه عکاسی صنعتی در خارج از کشور

عکس‌های صنعتی به بخش‌های داخلی و تولیدی کارخانه‌ها می‌پردازند. چند نمونه از موضوعات رایج عکاسی صنعتی عبارتند از:

  • خطوط مونتاژ (Assembly lines)
  • کارخانه‌ها (Factories)
  • کارگران
  • استفاده از ابزار در عمل
  • عملکرد داخلی ماشین آلات
نمونه عکاسی صنعتی در خارج از کشور
نمونه عکاسی صنعتی در فضای یک کارخانه

 

معنی عکاسی صنعتی در ایران

عکاسی صنعتی در ایران معادل عکاسی تجاری و عکاسی از محصول است. یعنی این سه مورد در ایران هم معنی هستند. البته نسبت به بقیه، عبارت “عکاسی صنعتی” رایج‌تر است.

 

عکاسی از محصول یا عکاسی تجاری چیست؟

عکاسی تجاری (Commercial Photography) یا عکاسی از محصول که به انگلیسی Product Photography نام دارد، بر روی خود محصولی که می‌فروشید متمرکز است. شما حتما این نوع تصاویر با بک گراند سفید را در وب سایت‌های فروشگاهی مانند دیجی کالا و… دیده‌اید.

 

هدف عکاسی از محصول چیست؟

هدف عکاسی تجاری از محصول، در درجه اول تمرکز بر روی جزئیات فنی و ظاهری محصول است. به همین دلیل در عکاسی تجاری، زمینه و نور باید خنثی باشند تا به هیچ وجه توجه بیننده از جسم، به چیز دیگری معطوف نشود. در واقع این تصاویر باید به بهترین شکل ویژگی‌های (Features) محصول و روش استفاده از آن را نشان دهند. موضوعی که به نوبه خود فروش را افزایش می‌دهد.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

موارد کاربرد عکاسی از محصول

عکاسی از محصولات برای معرفی محصول در فضاهای آنلاین و آفلاین (چاپی) در کاتالوگ‌ها، بروشورها و وب سایت شرکت‌ها به ویژه در صفحه فروش آنلاین محصول، مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی عمده فروشان و خرده فروشان از این تصاویر برای کمک به مشتریان در انتخاب و خرید محصول، استفاده می‌کنند.

 

نمونه عکس تجاری از محصول

در تصویر زیر یک نمونه عکاسی تجاری از محصول را مشاهده می‌کنید.

نمونه عکس تجاری از محصول (صندوق)
عکس تجاری از محصول با پس زمینه سفید

 

توجه: از آنجایی که عبارت عکاسی صنعتی برای این نوع عکاسی در کشور ما متداول‌تر است؛ ما نیز در ادامه مقاله از همین عبارت استفاده خواهیم کرد.

 

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی که به انگلیسی یعنی Advertising Photography؛ عواطف، فواید و حس و حالی (Mood) که یک محصول در مصرف کننده ایجاد می‌کند را نشان می‌دهد. بر خلاف عکاسی صنعتی، عکاسی تبلیغاتی از آزادی و خلاقیت بیشتری در نحوه ارائه محصولات برخوردار است. این نوع عکاسی با بازگو کردن داستانی درباره محصول در مجله‌ها، بروشورها، سوشال مدیا و… به آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند. عکس‌های تبلیغاتی اغلب به سبک زندگی که خرید یک محصول به وجود می‌آورد را نشان می‌دهند تا ویژگی‌های خود محصول.

هدف از عکاسی تبلیغاتی

تنها هدف عکاسی تبلیغاتی، جلب توجه بینندگان است. عکاسی تبلیغاتی بیننده را مجذوب خود کرده و او را مجبور به خرید محصول می‌کند. این نوع عکاسی از تکنیک‌های مختلف نور، بک گراند و وسایل استفاده می‌کند تا یک تصویر هنری و شیک ایجاد کند. در ضمن چون با هدف تبلیغات انجام می‌شود باید با همکاری مشترک بخش بازاریابی شرکت و گرافیک دیزاینرها و عکاسان، صورت بگیرد تا تصاویرِ بدست آمده علاوه بر جذاب بودن، پیام برند را با هویت بصری یکسانی منتقل کنند.

نمونه عکس تبلیغاتی

در تصویر زیر، عکس‌ جذاب تبلیغاتی برند Chupa Chups را مشاهده می‌کنید. این تصویر پیام بدون شکر بودن محصولات و زندگی سالم داشتن را با روشی بسیار جذاب به مخاطب منتقل می‌کند.

نمونه عکس تبلیغاتی برند chupa chups
عکس تبلیغاتی برند Chupa Chups که بدون شکر بودن آب‌نبات‌های خود را با این روش خلاقانه تبلیغ کرده است.‌

 

فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در چیست؟

به طور کلی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در هدف و سبک عکاسیِ آن‌ها است. اما هر دو برای بیزینس‌ها ضروری بوده و ابزاری قدرتمند برای بازاریابی هستند.

۱٫ تفاوت در هدف

هدف عکاسی صنعتی ارائه واضح‌ترین اطلاعات درباره محصول است.

هدف عکاسی تبلیغاتی جلب توجه بینندگان و برانگیختن احساسات آن‌ها در مورد محصول است.

 

۲٫ تفاوت در سبک عکاسی (Style)

عکاسی صنعتی یک کادر مشخص و رسمی از محصول با ظاهری واضح، پس زمینه‌ای سفید و نوری ملایم و خنثی را ارائه می‌دهد تا هیچ چیزی محصول را تحت تاثیر قرار ندهد. اما عکاسی تبلیغاتی از تکنیک‌های کادر بندی شیک، جسورانه و نورپردازی خلاقانه برای جلب توجه استفاده می‌کند.

 

برای آموزش عکاسی و آگاهی از نحوه عملکرد دوربین‌های دیجیتال مقاله زیر را مطالعه کنید:

 آموزش عکاسی با دوربین + دانلود فیلم (رایگان)

 

عکاسی صنعتی چرا ضروری است؟

طبق آماری که سایت visualteachingalliance ارائه داده است، ۹۰٪ اطلاعاتی که به مغز انسان می‌رسد، بصری هستند. به همین دلیل عکاسی صنعتی چه برای بیزینس‌های بزرگ و چه کسب و کارهای کوچک خانگی، ضروری است. چون تصاویر، به درک بهتر مخاطب از محصول کمک می‌کنند. در واقع مصرف کنندگان همیشه دنبال میانبرهایی برای صرفه جویی در وقت هستند و توجه آ‌ن‌ها طبیعتاً به تصاویر که اطلاعات را سریعتر منتقل می‌کنند، بیشتر است.

عکاسی صنعتی چرا ضروری است؟
عکس‌های با کیفیت از حوله‌های سر، حس خرید را در بیننده ترغیب می‌کند.

 

بازدیدکنندگان وب سایت‌ها، ابتدا توسط عناصر بصری درگیر می‌شوند، سپس متن را می‌خوانند. بنابراین عکس‌ها نقشی اساسی در فرایند تصمیم‌گیری مخاطب و تبدیل او به مشتری دارند.

 

برای آشنایی با تبلیغات در گوگل که باعث افزایش فروش می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید:

  تبلیغات در گوگل چیست؟ معرفی کامل گوگل ادوردز جدید

 

عکاسی صنعتی چطور باعث افزایش فروش می‌شود؟

عکاسی صنعتی کیفیت محصول شما را نشان می‌دهد. چون وقتی مصرف کنندگان یک صفحه محصول را مشاهده می‌کنند، به دنبال اثبات کیفیت و ارزش آن هستند. همچنین باعث این ۲ نکته مهم می‌شود:

  1. شفافیت (Transparency)
  2. اعتماد (Trust)

تصاویر اولین تاثیر را در مخاطب می‌گذارند و اگر موفق عمل کنند، فرد به مرحله خرید هدایت می‌شود. کیفیت عکسِ محصول، تم رنگی و… منعکس کننده برند شما است و اگر بد باشد، اولین برداشت ذهنی (First Impression) مخاطب از شما هم بد می‌شود.

 

انواع عکاسی صنعتی

شما در صفحه محصول و انواع کانال‌های بازاریابی آفلاین و آنلاین می‌توانید از این ۶ نوع عکاسی صنعتی استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چقدر تصویر از محصول بیشتر باشد به همان میزان مردم بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

عکاسی صنعتی از محصول commercial product photography از یک توپ بسکتبال
عکاسی صنعتی داخل لایت باکس، از یک توپ بسکتبال با پس زمینه سفید

 

۱٫ عکس‌های تکی از محصولات

عکس‌های تکی (Individual Shots) ساده‌ترین حالت عکاسی صنعتی از محصولات است. در این حالت شما باید از زوایای مختلف تصاویر زیادی از محصول بگیرید که همه در زمینه سفید باشند. در زیر نمونه‌ای از عکس تکی محصولات Sierra Design که در سایتشان منتشر شده، آورده‌ایم.

عکاسی صنعتی تکی از محصول کیسه خواب
عکاسی صنعتی تکی از یک کیسه خواب

 

۲٫ عکاسی صنعتی لایف استایل

عکاسی صنعتی در حالت لایف استایل (Lifestyle Shots) عکس‌هایی از محصول را در حال استفاده از آن در دنیای واقعی نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهند که محصول شما در محیط زندگی یا در کنار محصولات دیگر چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تصویر زیر همان محصول بالایی را در زندگی واقعی می‌بینید.

عکاسی صنعتی مربوط به لایف استایل
عکاسی صنعتی در استفاده از کیسه خواب

 

۳٫ عکاسی صنعتی با رعایت مقیاس

شما حتما باید در عکاسی صنعتی از تصاویر مقیاس‌دار (Scale Shots) هم استفاده کنید تا مخاطب مقیاس، سایز و اندازه‌ی محصول شما را بهتر درک کند. اگر به شکل کیسه خواب در عکاسی صنعتی تکی دقت کنید، متوجه می‌شوید که اصلا اندازه و سایز آن، در حالت تکی قابل درک نیست. پس برای اینکه مخاطب مقیاس محصول را درک کند، باید آن را در حالت استفاده نشان دهید (مثل تصویر زیر) یا چیزی که اندازه‌اش برای ذهن واضح است، در کنار محصول بگذارید.

 

عکاسی صنعتی با رعایت مقیاس از کیف کمری ورزشی
عکاسی صنعتی با رعایت مقیاس از کیف کمری ورزشی که هم سایز و هم نحوه استفاده را نشان می‌دهد.

 

۴٫ عکاسی صنعتی با دیتیل

در عکاسی صنعتی با دیتیل و جزئیات (Detailed Shots)، نمای نزدیک محصول، تمام جزئیات و ویژگی‌های خاص محصول را برجسته می‌کنید تا هم امکانات محصول به خوبی دیده شود و هم مخاطب انتخاب بهتری داشته باشد.

عکاسی صنعتی کیف با جزئیات
عکاسی صنعتی از کیف با نمایش تمام جزئیات آن.

 

۵٫ عکاسی گروهی از محصول

در عکاسی گروهی از محصول (Group Shots) شما محصولات را به صورت گروهی و با هم به نمایش می‌گذارید. در این حالت یا از رنگ‌های مختلف یک محصول (مثل تصویر زیر) با هم عکس می‌گیرید. یا از یک محصول به همراه مکمل‌هایش مثل بلوز، شلوار و کیف با هم عکس می‌گیرید.

عکاسی صنعتی از کیف به طور گروهی
عکاسی صنعتی از کیف به طور گروهی

 

۶٫ عکاسی صنعتی از بسته بندی

در عکاسی از بسته بندی (Packaging Shots)، تصویر شامل بسته بندی محصول و بعضی اوقات خود محصول می‌شود.

نمونه عکس صنعت بسته بندی در مواد غذایی
نمونه عکس صنعت بسته بندی در مواد غذایی

 

تجهیزات عکاسی صنعتی در خانه چیست؟

  • میز برای عکاسی
  • لایت باکس
  • چراغ
  • سه پایه
  • دوربین (یا گوشی هوشمند)

 

آموزش عکاسی صنعتی با موبایل در منزل

شما با آموزش عکاسی صنعتی طبق دستورالعمل زیر می‌توانید در خانه با موبایل خود از محصولات عکاسی کنید. فقط کافیست گام به گام با ما پیش بروید:

  1. تنظیم پس زمینه یا همان بک گراند
  2. تنظیم مکان محصول
  3. آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی
  4. تنظیم سه پایه
  5. انتخاب دوربین و لنز مناسب برای عکاسی صنعتی
  6. روتوش عکس‌های صنعتی

 

۱٫ پس زمینه عکاسی صنعتی را درست کنید.

در عکاسی صنعتی باید از پس زمینه سفید یا روشن استفاده کنید. چون حذف آن هنگام روتوش کردن عکس آسان‌تر است. تنظیم صحیح پس زمینه ارزش تلاش و صرف وقت زیاد را دارد زیرا کل فرایند ویرایش را ساده‌تر می‌کند.

روش‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید یک بک گراند (Background) مناسب را با هزینه کم درست کنید. ما ۲ روش زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  1. استفاده از یک میز یا صندلی
  2. ساخت لایت باکس عکاسی

استفاده از میز برای تنظیم پس زمینه

شما می‌توانید در خانه با استفاده از یک میز یا صندلی و یک رول کاغذ یا مقوای سفید، پس زمینه مناسب برای عکاسی صنعتی بسازید. ساده‌ترین راه تکیه دادن صندلی به دیوار و قرار دادن کاغذ بین پشتی صندلی و دیوار است به شکلی که کاغذ به طور طبیعی روی آن رها شود. در این حالت کاغذ خیلی نرم از حالت عمودی به حالت افقی پهن می‌شود، بدون اینکه در پس زمینه حتی یک خط دیده شود. البته شما می‌توانید مانند تصویر زیر، کاغذ را به قسمت بالای صندلی گیره بزنید.

آموزش عکاسی صنعتی در منزل، با میز و کاغذ سفید
پس زمینه سفید برای عکاسی صنعتی را می‌توانید با میز و کاغذ در خانه بسازید.

ساخت لایت باکس عکاسی

ساخت لایت باکس (Lightbox) یا همان چادر نور عکاسی (Light Tent) یک روش مقرون به صرفه برای عکاسی صنعتی در خانه است. لایت باکس، جعبه‌ای با دیوارهای شفاف است که هنگام عکاسی، نور را به طور مساوی در اطراف شی توزیع می‌کند.

 

آموزش ساخت لایت باکس عکاسی در ۳ مرحله
  1. برای شروع، شما به یک جعبه مقوایی به عنوان جعبه‌ی لایت باکس احتیاج دارید. این جعبه باید به قدری بزرگ باشد که محصول شما در آن جا بگیرد.
  2. سپس سوراخ‌های بزرگ مستطیلی و هم اندازه را در ۳ طرف (بالا و دو طرف) جعبه مقوایی ببرید، کاغذهای سفید را به پایین و کناره‌های آن بچسبانید تا به عنوان دیفیوزر (Diffusers) یا همان پخش کننده نور عمل کنند. این کار به توزیع بهتر نور و به حداقل رساندن سایه‌های غیر ضروری کمک می‌کند.
  3. بسته به بودجه خود، می‌توانید از نور مصنوعی در دو طرف لایت باکس استفاده کنید یا آن را در کنار یک پنجره بزرگ قرار دهید تا از نور طبیعی استفاده کنید.

 

ساخت لایت باکس عکاسی lightbox
آموزش ساخت لایت باکس عکاسی lightbox

 

نحوه ایجاد بک گراند برای عکاسی صنعتی از محصولات بزرگ

اگر از وسایل بزرگ مانند مبلمان عکس صنعتی می‌گیرید، به یک بک گراند بزرگ و پهن شده از یک پایه بلند احتیاج دارید. برای این کار می‌توانید چند رول کاغذ عریض را به دیوار چسبانده و آن را رها کنید. اگر چراغ‌های مخصوص استودیو عکاسی ندارید، کاغذ را باید در اتاقی که نور طبیعی مناسبی دارد (مانند تصویر زیر) پهن کنید.

آموزش عکاسی صنعتی از وسایل بزرگ
عکاسی صنعتی از وسایل بزرگ

 

۲٫ جای محصول را تنظیم کنید

محصول باید در مقابل پس زمینه و در یک سطح صاف و محکم تنظیم شود. با توجه به انواع عکاسی که در پاراگراف‌های بالاتر گفتیم (مثلا تکی یا گروهی و…)، محصول را به طرز صحیحی و به شکلی که ویژگی‌های آن به خوبی نمایان باشد، تنظیم کنید.

 

عکاسی صنعتی از لباس

برای عکاسی صنعتی از لباس همیشه مانکن بهتر است چون در ویرایش هم به راحتی قابل حذف است. در صورت نبود مانکن، شما می‌توانید از آویزها یا پهن کردن لباس‌ها روی زمین استفاده کنید. همچنین برای شناور کردن محصول از نخ نامرئی یا خیاطی برای بالا بردن محصول استفاده کنید و سپس نخ را در مرحله ویرایش پاک کنید.

 

آموزش عکاسی صنعتی از لباس ورزشی
آموزش عکاسی صنعتی از لباس در حالت معلق، به کمک نخ نامرئی

 

همچنین برای عکاسی لایف استایل از لباس، از اعضای تیم یا دوستان خود خواهش کنید تا لباس‌های شما را برای چند تصویر بپوشند.

 

عکاسی صنعتی از لباس
عکاسی صنعتی از لباس که به شکل لایف استایل است.

 

برای آموزش عکاسی مستند اجتماعی، خیابانی و خبری مقاله زیر را مطالعه کنید:

عکاسی مستند چیست؟ راهنمای جامع برای شروع کار

 

عکاسی صنعتی از طلا و جواهرات

اگر از زیورآلات و جواهرات عکاسی صنعتی می‌کنید؛ همیشه بهتر است از نیم تنه استفاده کنید. اما اگر بودجه‌تان محدود است می‌توانید آن را به شکل زیر از یک مقوا آویزان کنید. از چسب قطره‌ای یا نواری برای ثابت نگهداشتن طلاهای کوچک مثل گوشواره در داخل لایت باکس استفاده کنید. برای ایجاد رفلکس یا همان بازتاب در عکس، یک قطعه کوچک پلکسی در زیر محصول قرار دهید.

 

عکاسی صنعتی از طلا
عکاسی صنعتی از طلا در خانه

 

۳٫ آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی

آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی، مهم‌ترین فاکتور در نتیجه‌ی نهایی است. تنظیم نور می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد، اما اگر درست انجام شود، نتایج زیبایی به ارمغان می‌آورد و نیاز به ویرایش را به طور قابل توجهی کم می‌کند. برای نورپردازی شما دو گزینه دارید:

  • نور طبیعی (Natural Light): اگر بودجه محدودی دارید و بک گراند هم روی صندلی نصب شده، بهترین حالت نور طبیعی است.
  • نورپردازی استودیویی (Studio Light): اگر از یک لایت باکس استفاده می‌کنید و بودجه‌اش را هم دارید، بهترین گزینه است.

عکاسی در نور طبیعی چطور انجام می‌شود؟

کار با نور طبیعی بسیار آسان‌تر است و در وقت هم صرفه جویی می‌کند. همچنین برای عکاسی از محصولات کوچک در داخل منزل، می‌تواند عالی جواب ‌دهد. کار عکاسی در نور طبیعی را با قرار دادن میز عکسبرداری خود در کنار پنجره‌ای بزرگ، که نور زیادی به اتاق می‌دهد، شروع کنید. اگر شدت نور خیلی زیاد بود (همانند تصویر زیر)، می‌توانید با قرار دادن یک پارچه یا کاغذ سفید روی پنجره، نور را پخش و متعادل کنید.

عکاسی با نور پنجره
در عکاسی با نور پنجره، برای تعدیل شدت نور، از کاغذ استفاده کنید.

 

همچنین اگر سایه‌ها خیلی شدید بودند، در هر دو طرف جسم از تخته‌ یا مقواهای سفیدِ مات استفاده کنید (مثل تصویر زیر). این کار به بازتاب نور و نرم شدن سایه‌ها کمک می‌کند.

 

استفاده از رفلکتور در عکاسی در نور طبیعی
نکته آموزش عکاسی صنعتی با نور طبیعی؛ استفاده از تخته گچی یا مقوای سفید برای تعدیل نور و سایه

نکته ۱: همیشه بهتر است وقتی روز درخشان و پر نور است عکاسی کنید. داشتن نور خورشید زیاد و تنظیمِ آن، خیلی بهتر از نور ضعیف و ناکافی است. چون در طول ویرایش ایجاد نور عالی بسیار سخت است.

نکته ۲: به خاطر داشته باشید که هرگز زیر نور مستقیم آفتاب عکس نگیرید. چون نور مستقیم هم مانند یک نور پس زمینه قوی، می‌تواند سایه‌های شدیدی ایجاد کند.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

بهترین زمان برای عکاسی در فضای باز

شما می‌توانید از محصولات خود در خارج از منزل و در فضای باز عکاسی کنید. کافیست از یک سن متناسب با هویت برند خود استفاده کنید. اما برای جلوگیری از اثرات بد تابش مستقیم نور خورشید، حتما صبح زود یا اواخر بعدازظهر که نور با زاویه کمتری می‌تابد، عکاسی کنید.

 

نورپردازی استودیویی (Studio Lights) در عکاسی صنعتی

در عکاسی صنعتی برای ایجاد نور استودیو و تنظیم سایه‌ها به حداقل دو تنظیم کننده نور یا همان سافت باکس (Softbox) نیاز دارید. سافت باکس نوعی وسیله نوردهی در عکاسی و فیلمبرداری است که نور ملایمی را ایجاد می‌کند. اگر سافت باکس ندارید، می‌توانید از دو چراغ مطالعه گیره‌دار (Clip-On Light Clamps) با لامپ‌های قوی استفاد کنید.

آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی با نور مصنوعی

در نورپردازی استودیویی باید یکی از چراغ‌ها به عنوان چراغ اصلی شما و دیگری به عنوان نور پس زمینه عمل کند. البته حتما باید کاغذ یا پارچه سفیدی روی چراغ‌ها قرار دهید تا نور پخش شده و سایه‌های نرمی ایجاد شود. چراغ اصلی شما باید در قسمت جلوی محصول و کمی با زاویه در کنار آن قرار گیرد. در حالی که نور پس زمینه باید در سمت مقابل چراغ اصلی، پشت یا بالاتر از آن قرار گیرد.

زاویه‌ها و فاصله چراغ‌ها را دستکاری کنید تا سایه‌های نرم و یکنواختی ایجاد شود. دلیل پیشنهاد چراغ مطالعه هم راحتی در حرکت آن بود تا تنظیم نور برای شما ساده‌تر شود.

نکته مهم: برای درک بهتر این بخش، به تصویر لایت باکس در پاراگراف‌های بالاتر دقت کنید.

 

چند نکته مهم درباره آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی
  1. برای بهبود تنظیمات روشنایی حداقل از دو لامپ ۵۰۰۰K با رنگ یکسان استفاده کنید.
  2. اگر از لایت باکس استفاده نمی‌کنید، از تخته گچ سفید یا مقوا استفاده کنید تا شدت نور خنثی شده و سایه‌ها بیشتر نرم شوند. این همان کاری است که لایت باکس‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها به نوعی پخش کننده نور هستند و نور را به طور مساوی در اطراف محصول توزیع می‌کنند.
  3. چراغ‌های استودیویی و سافت باکس‌ها کنترل بیشتری به شما در روند کار می‌دهند، مخصوصاً اگر بخواهید در طول چند ساعت از چندین محصول عکس بگیرید.
آموزش لایت روم

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش لایت روم به زبان ساده

خواندن مطلب

 

۴٫ سه پایه را برای عکاسی تنظیم کنید

سه پایه (Tripod) به ثبات و راحت فوکوس کردن هنگام عکاسی کمک می‌کند. با سه پایه به راحتی می‌توانید جلوی تار شدن تصاویر را بگیرید. چون دیگر وقتی می‌خواهید کل محصول خود را در فوکوس قرار دهید دستتان بدون حرکت خواهد ماند.

اگر سه پایه ندارید، برای ثابت نگه داشتن دوربین خود از چند کتاب یا چهارپایه استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید کار عکاسی را ادامه دهید حتما خرید یک سه پایه خوب را در برنامه‌های خود بگذارید.

 

۵٫ آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی صنعتی

مهمترین تنظیمات دوربین برای عکاسی صنعتی، دیافراگم بسته (یا همان عدد f/stop بالا) و سرعت شاتر پایین است. به این ترتیب با عمق میدان گسترده‌، کاملا روی محصول خود فوکوس می‌کنید و محصولات خود را واضح‌تر نشان می‌دهید. هنگام عکسبرداری با عمق میدان زیاد، برای اینکه عکس تار ثبت نشود، خیلی مهم است که دوربین خود را ثابت نگه دارید.

تنظیمات کلی دوربین DSLR توصیه شده برای عکاسی از محصول:

  • از لنزهای واید استفاده نکنید چون تصویر محصول شما را تحریف می‌کند.
  • از دیافراگم بسته استفاده کنید. دیافراگم باز مانند f2.8 یا f4.5 عمق میدان شما را باریک می‌کند و قسمت‌هایی از محصول را از فوکوس خارج می‌کند. دیافراگم کوچکی مانند f8 یا f11 عمق میدان بیشتری را به شما می‌دهد و کل محصول را واضح و در فوکوس نگه می‌دارد.
  • از تراز سفیدی یا همان وایت بالانس صحیح استفاده کنید. هنگام عکاسی، باید آن را در همان دمای کلوین نور و چراغ‌های فضا تنظیم کنید.

 

بهترین دوربین برای عکاسی صنعتی چیست؟

۴ دوربین دیجیتال زیر به خوبی قابل تنظیم برای عکاسی صنعتی هستند:

  • Nikon D7200
  • Canon EOS 5D Mark IV
  • Sony Alpha A6500
  • Nikon D850

 

عکاسی صنعتی با موبایل

شما می‌توانید برای شروع عکاسی صنعتی از گوشی موبایل هم استفاده کنید. فناوری دوربین در گوشی‌های هوشمند مسیری طولانی را طی کرده است و گاهی اوقات  حتی نتیجه‌ای بهتر از دوربین حرفه‌ای دارد.

آموزش عکاسی صنعتی با موبایل
در عکاسی صنعتی با موبایل حتما از سه پایه استفاده کنید.

 

بنابراین اگر نور و پس زمینه خود را درست تنظیم کنید، انواع گوشی‌ها مانند iPhone یا Samsung می‌توانند به شما در عکاسی صنعتی از محصول کمک کنند. البته بهتر است از یک نگه‌کننده یا سه پایه گوشی هم استفاده کنید تا تاری عکس کم شده و ویرایش تصاویر خیلی طول نکشد.

 

برای آموزش جامع عکاسی با موبایل راهنمای تصویری و گام به گام زیر را حتما مطالعه کنید:

 آموزش عکاسی با موبایل (از مبتدی تا حرفه‌ای) 

 

۶٫ آموزش ادیت عکاسی صنعتی

روتوش تصاویر پس از عکسبرداری صنعتی برای دستیابی به یک ظاهر صحیح، ضروری است و شامل مواردی مانند حذف پس زمینه، اصلاح رنگ، حذف مانکن و افزودن سایه برای داشتن ظاهری طبیعی‌تر می‌شود. به یاد داشته باشید که محصول خود را چه با دوربین دیجیتال و چه گوشی هوشمند عکاسی کنید، ویرایش می‌تواند نتیجه را از سطح متوسط به سطح حرفه‌ای برساند. خصوصا اگر کار خود تازه شورع کرده‌اید، تنظیم نور و پس زمینه‌ی درست کمی آزمون و خطا می‌خواهد. در نتیجه آموزش ادیت عکاسی صنعتی می‌تواند به شما در از بین بردن بسیاری از نقص‌ها کمک کند.

 

آموزش ادیت عکاسی صنعتی در لباس
عکاسی صنعتی بدون ادیت (سمت چپ) – ادیت عکاسی صنعتی لباس و حذف مانکن (سمت راست)

 

آموزش رایگان فتوشاپ 2021

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش فتوشاپ ۲۰۲۱ (رایگان)

خواندن مطلب

 

بهترین نرم افزار ویرایش عکس برای کامپیوتر

ویرایش عکس یک فرایند زمانبر است، مخصوصاً اگر چیزهایی که باید حذف شوند زیاد باشد. اما ابزارهای زیر می‌تواند به شما در این امر کمک کند:

  • Lightroom – ادوبی لایت ‎روم بهترین نرم افزار ویرایش عکس
  • Photoshop –  نرم افزار بسیار قوی برای ویرایش
  • Pixlr – رایگان است و عملکردهای زیادی از فتوشاپ دارد.
  • Fotor – برنامه تلفن های هوشمند رایگان و با کاربرد آسان.
  • Snapseed – برنامه موبایل قدرتمند و با ویژگی‌های کامل که رایگان است.
  • Canva – ویرایشگر آنلاین رایگان کاربر پسند و مناسب برای موضوعات بازاریابی.

 

دوره آموزشی Canva را به رایگان ببینید:
دوره رایگان تولید محتوا با Canva

 

بهینه سازی تصاویر برای وب سایت

بهینه سازی تصاویر برای انتشار در فروشگاه آنلاین یعنی شما باید با حفظ کیفیت، حجم عکس‌ها را کم کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که سرعت بارگذاری صفحه فروش پایین نمی‌آید. چون وقتی صحبت از صفحه فروش محصول می‌شود، حتی یک ثانیه دیرتر لود شدن صفحه می‌تواند به میزان فروش شما آسیب برساند.

همچنین حتما تصاویر خود را به درستی نامگذاری کرده و سئو (SEO) کنید. سئوی تصاویر به موتورهای جستجو (مانند گوگل) کمک می‌کند تا آنچه در تصویر است را درک کرده و به مخاطب نشان دهند. به این ترتیب رتبه شما در گوگل بهتر شده و توسط مخاطبان دیده می‌شوید. چیزی که باعث افزایش بازدید یا همان ترافیک ارگانیک در وبسایت شما می‌شود و رابطه‌ی مستقیمی با میزان فروش شما دارد.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

سایت بهینه سازی تصویر

برای بهینه سازی تصاویر خود می‌توانید از سایت‌های آنلاین و رایگان مانند imagecompressor استفاده کنید. این سایت به شما کمک می‌کند با حفظ کیفیت، چند کیلوبایت غیر ضروری را حذف کنید.

 

برای آموزش طراحی کمپین تبلیغاتی در گوگل مقاله زیر را مطالعه کنید:

  آموزش تبلیغات در گوگل ادز ۲۰۲۱ (راهنمای تصویری و رایگان)

 

اصول عکاسی صنعتی برای محصول خود را ثبت کنید

پس از تنظیم صحیح نور، پس زمینه و همه موارد دیگر قبل از عکاسی و ویرایش تصویر بعد از آن که منجربه ثبت یک عکس خوب از محصول شد، شما باید اصول عکاسی صنعتی که رعایت کردید را برای عکاسی از محصولات دیگر ثبت کنید. شما باید همه موارد جزئی مانند فاصله دوربین از محصول، زاویه‌ها، تنظیمات نور و نحوه ویرایش را مستند کنید. وقت گذاشتن برای این کار ارزشش را دارد و در دراز مدت خیلی به شما کمک می‌کند. حتما موارد زیر را مشخص کنید:

  • نحوه نمایش لوگو در عکس
  • فاصله دوربین از محصول
  • زوایا و تنظیمات نور
  • پالت رنگ (Color Palette)
  • اشباع (Saturation)
  • فاصله کانونی (Focal Length)
  • سایه‌ها (Shadows)
  • ترکیب بندی (Composition)
  • مکان و زمینه (Location and Context)
  • ابعاد و اندازه تصویر برای بارگذاری در وب‌سایت

 

چرا باید اصول عکاسی صنعتی را برای خود مستند کنید؟

عکس‌های محصول پیام رسانِ برند شما هستند. به همین دلیل حفظ ثبات در نحوه نمایش آن‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید یک الگو و راهنمای فنی ایجاد کنید که به شما در حفظ اندازه و مقیاس و… کمک کند. سپس این راهنما را با همه کسانی که درگیر محصولات هستند به اشتراک بگذارید و اگر استودیو دارید حتما یک نسخه از آن را در استودیو نگه دارید.

داشتن یک راهنمای تصویری در طولانی مدت هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند.

 

قیمت عکاسی صنعتی چقدر است؟

نرخ و تعرفه عکاسی صنعتی با توجه به نوع محصولات، ابعاد و اندازه، شرایط عکاسی از آن‌ها و همچنین خود شرکت‌های عکاسی بسیار متفاوت است. اما می‌توان گفت که حداقل از هر فریم ۱۰۰ هزار تومان (برای محصولات کوچک) شروع شده و به ۹۵۰ هزار تومان (برای ماشین آلات سنگین و بزرگ) می‌رسد.

 

جمع‌بندی مقاله آموزش عکاسی صنعتی

در این مقاله از دانشیار آی تی آموختیم:

  • در ایران عکاسی صنعتی و عکاسی از محصول تقریبا هم معنی هستند.
  • در عکاسی صنعتی باید پس زمینه سفید باشد تا تمام توجه مخاطب به محصول جلب شود.
  • در بازاریابی و فروش، استفاده از هر دو عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی ضروری است.
  • می‌توانید با یک صندلی، رول کاغذی سفید، پنجره‌ی نورگیر و گوشی موبایل از محصولات کوچک عکاسی صنعتی کنید.
  • بهتر است از یک محصول، در حالت‌ها و زوایای مختلف عکس بگیرید و منتشر کنید.
  • با نرم‌افزارهای رایگان ویرایش عکس و آموزش رایگان کار با آن‌ها در دانشیار آی تی آشنا شدید.
  • و…

قبل از مطالعه این مقاله، شما چطور از محصولات خود عکس می‌گرفتید؟ حالا که این مقاله را خواندید فکر می‌کنید ایراد کارتان کجا بود؟ 

جواب سوالات را در قسمت نظرات این مقاله بنویسید و با ما در ارتباط باشید.همچنین هر سوالی که در مورد آموزش عکاسی صنعتی داشتید بپرسید تا پاسخگوی سوالات شما باشیم.

 

نویسنده: نگار سلیمانی

 

پیشنهاد دانشیار آی تی برای آموزش عکاسی و ویرایش حرفه ای عکس

اگر به عکاسی علاقه دارید و می‌خواهید از پس عکاسی صنعتی محصولات خود برآیید، می‌­توانید به کمک دوره‌های پیشنهادی زیر این حوزه را به طور حرفه‌­ای شروع کنید.

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 299 views بار دسته بندی : طراحی تاريخ : 2 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.